ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

تماس: 09359355515

ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

فهرست

کمبود کدام ویتامین باعث گیجی می شود؟

سرگیجه

گیجی می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی به وجود بیاید که یکی از مهم‌ترین دلایل سرگیجه را کمبود ویتامین‌های بدن می‌دانند. کمبود ویتامین‌هایی مانند آهن، ویتامین D، ویتامین گروه B می‌تواند باعث بروز گیجی در فرد شود. اگر به‌طور مرتب احساس خستگی و گیجی می‌کنید به احتمال زیاد ویتامین D شما بسیار پایین است؛ این مشکل می‌تواند بیشتر در فصل‌های سرد سال رخ دهد؛ زیرا تابش خورشید در این فصل‌ها محدود خواهد شد. اگر در اکثر روزها احساس گیجی همراه با حالت تهوع دارید این نشان‌دهنده کمبود ویتامین گروه B12 در بدن شما است.

انواع دلایل سرگیجه

سرگیجه به حالتی می‌گویند که انسان احساس می‌کند سر آن در حال چرخش است. در این حالت فرد نمی‌تواند تعادل خود را به‌خوبی حفظ کرده و امکان سقوط وی وجود دارد. سرگیجه را نمی‌توان به‌صورت جداگانه به عنوان یک بیماری در نظر گرفت، زیرا این عارضه می‌تواند یکی از علائم بیماری‌های دیگری مانند کمبود شدید ویتامین، افت فشار، افت قند و… باشد. سرگیجه ممکن است بارها برای فرد به وجود بیایید که می‌تواند به‌دلیل خستگی یا استرس‌های روزانه باشد؛ اما اگر گیجی شما همراه با خستگی و حالت تهوع باشد و به‌طور مدام رخ دهد نشان‌دهنده علائم بیماری‌های گوناگون خواهد بود.

انواع سرگیجه

به‌طور کلی از نظر پزشکان سرگیجه به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود که می‌توان به سرگیجه محیطی و سرگیجه مرکزی اشاره کرد. سرگیجه محیطی زمانی رخ می‌دهد که گوش داخلی یا در سیستم اعصاب تعادلی اختلالی به وجود آمده باشد. سرگیجه مرکزی به‌دلیل بروز مشکل یا آسیب دیدن قسمتی از مخچه یا ساقه مغز به وجود می‌آید. سرگیجه می‌تواند انواع دیگری داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان اختلال در گوش میانی، گیجی به‌دلیل لابیرنتیت، سرگیجه بر اثر کمبود ویتامین و… را نام برد.

سرگیجه

سرگیجه به دلیل کمبود ویتامین

در برخی از مواقع سرگیجه و کمبود ویتامین در بدن می‌توانند ارتباط مستقیم با یکدیگر داشته باشند. اگر بدن شما دچار کمبود ویتامین شود می‌تواند سرگیجه و مشکلات دیگری مانند خستگی و سردرد را نیز برای شما به وجود بیاورد. همچنین کمبود برخی از ویتامین‌ها نیز می‌تواند نقش بسزایی در گیجی داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به ویتامین B12، ویتامین D، ویتامین C اشاره کرد.

کمبود ویتامین D و سرگیجه

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن، ویتامین D است که کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند باعث گیجی یا حتی خستگی‌های مفرط شود. علت کمبود این ویتامین می‌تواند دلایل گوناگونی همچون استفاده نکردن از مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین D، قرار نگرفتن در معرض آفتاب یا بیماری‌های دیگر داشته باشد. اگر بدن ما دچار کمبود ویتامین D شده باشد خود را به‌صورت علائم شایعی نشان خواهد داد.

علائم کمبود ویتامین D

اگر دچار کمبود ویتامین D شده باشید بدن شما دچار ضعف عضلانی خواهد شد و شما در بیشتر مواقع احساس درد در مفاصل را تجربه خواهید کرد. از جمله مهم‌ترین علائم کمبود این ویتامین در بدن می‌توان به احساس خستگی و سردردهای همراه با گیجی اشاره کرد. اگر ویتامین D شما بسیار کم باشد ممکن اس که در معرض ابتلا بیماری‌های قلبی و عروقی و پوکی استخوان قرار بگیرید. برای تشخیص کمبود ویتامین D می‌توانید از پزشک معالج درخواست نمایید تا برای شما آزمایش خون نوشته و جهت انجام آن اقدام کنید؛ سپس در صورت کاهش شدید ویتامین، پزشک برای شما مکمل‌های دارویی یا آمپول ویتامین D تجویز خواهد کرد.

مواد حاوی ویتامین D

اگر پزشک تشخیص دهد که شما دچار کمبود ویتامین D شده‌اید، وی سعی خواهد کرد تا انواع مکمل‌های دارویی و غذایی حاوی این ویتامین را برای شما لیست کند. شما می‌توانید مواد غذایی حاوی ویتامین D را در رژیم غذایی بگنجانید و از آن‌ها مصرف نمایید.

قرص ویتامینکه سرشار از ویتامین D هستند شامل ماهی، جوانه گندم، لبنیات، تخم مرغ می‌شوند؛ که این موارد غذایی را باید در کنار مکمل‌های دارویی مورد استفاده قرار دهید.

 

کمبود ویتامین B12 و سرگیجه

اگر بدن دچار کمبود ویتامین B12 شده باشد در پی آن آنمی بروز خواهد یافت. این عارضه می‌تواند از اکسیژن‌رسانی به سلول‌های مغزی جلوگیری کند که این عامل باعث سرگیجه‌های شدید به همراه حالت تهوع خواهد شد. علائم کمبود ویتامین B12 شامل کاهش انرژی و خستگی مفرط، زود رنجی و مشکلات عصبی، مشکلات گوارشی، مشکلات بینایی و… می‌شوند.

برای آگاهی از سطح ویتامین‌های خود بهترین راه انجام آزمایش خون است؛ در صورتی که دکتر تایید کرد شما دچار کمبود ویتامین هستید برای مصرف مکمل‌های دارویی مجاز خواهید بود. مواد غذایی که حاوی این نوع ویتامین هستند شامل محصولات دریایی، لبنیات، تخم مرغ، انواع گوشت می‌شوند.

کمبود ویتامین C و سرگیجه

براساس نظریه اکثر دانشمندان کمبود ویتامین C می‌تواند ارتباط مستقیمی با سرگیجه داشته باشد؛ کمبود این ویتامین می‌تواند مشکلات زیادی را برای بدن به وجود بیاورد. به همین دلیل می‌بایست برای درمان کمبود ویتامین C در بدن هرچه سریع‌تر اقدام کرد. اگر شما دچار کمبود ویتامین C باشید به مرور زمان سیستم دفاعی بدن شما ضعیف شده که همین عامل بروز اکثر بیماری‌ها است.

علائم کمبود ویتامین C

اگر شما در طول روز احساس خستگی یا ضعف دارید، این می‌تواند نشان‌دهنده کمبود ویتامین C باشد. یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین C در بدن وجود عفونت‌های شدید است؛ زیرا سیستم دفاعی بدن ضعیف شده و هرگونه مکیروب یا باکتری می‌تواند سریع وارد بدن شود. اگر دچار دردهای مفاصلی و سردردهای شدید هستید، امکان کمبود این ویتامین در بدن شما وجود دارد.

مواد حاوی ویتامین C

ویتامین C یکی از ویتامین‌های موجود در مرکبات است که شما می‌توانید با مصرف روزانه پرتقال، لیمو، نارنج و… باعث تقویت این ویتامین در بدن خود شوید. مواد غذایی دیگری که سرشار از ویتامین C هستند شامل سبزیجات‌، توت‌ها، میوه‌های خشک، سبزیجات ریشه‌ای می‌شوند. در صورتی که ویتامین C شما بسیار پایین باشد می‌توانید از مکمل‌های دارویی در کنار یک تغذیه سالم استفاده کنید.

قرص ویتامین

کمبود کلسیم و سرگیجه

یکی از دلایل سرگیجه را می‌توان کمبود کلسیم در بدن دانست. کلسیم یکی از مواد معدنی حیاتی بدن است که باعث عملکرد بهتر سیستم عصبی و همچنین عملکرد عضلات خواهد شد. کمبود این مواد معدنی می‌تواند سبب ایجاد اختلال در سیستم عصبی بدن شود و علاوه‌بر آن باعث به وجود آمدن سرگیجه و سردرد‌های شدید خواهد شد. برای رفع این مشکل می‌توانید از لبنیات یا مکمل‌های دارویی استفاده کنید.

سخن پایانی
کمبود ویتامین‌ها در بدن می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را برای فرد به وجود آورد. یکی از مشکلاتی که کمبود ویتامین‌هایی مانند آهن، ویتامین D، ویتامین C و ویتامین‌های گروه B می‌تواند ایجاد نماید، سرگیجه‌های شدید هستند. دلایل بروز سرگیجه می‌توانند متفاوت باشند؛ اما کمبود ویتامین و ایجاد سرگیجه می‌تواند ارتباط مستقیم یا غیرمستقیمی با یکدیگر داشته باشند. علت سرگیجه می‌تواند وجود بیماری‌های دیگری مانند عفونت گوش یا کم خونی و… باشد.

 

بیشتر بخوانید:

سرگیجه هنگام دراز کشیدن نشانه چه بیماری است؟

برای درمان سرگیجه چه چیزی بخوریم؟

علت سرگیجه در کودکان و درمان آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *