ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

تماس: 09359355515

ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

فهرست

بیماری منیر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بیماری منیر

بیمار‌ی منیر درواقع بیمار‌ی مربوط به گوش داخلی بوده که با افزایش‌یافتن فشار مایع اندولف به‌وجود می‌آید. از علائم شایع این بیمار‌ی می‌توان به سرگیجه شدید، وزوزگوش، کم‌شنوایی، بی‌تعادلی و… اشاره کرد. درواقع تشخیص این بیمار‌ی نبست به دیگر بیمار‌‌ی‌ها کمی‌ سخت‌تر بوده، چراکه ممکن است در برخی از افراد به سابقه خانوادگی آن‌ها مرتبط شود به‌همین خاطر پزشکان متخصص با انجام تست‌ سرگیجه، تعادل، شنوایی و… سعی می‌کنند که آن را تشخیص دهند و برای درمان اقدامات لازم را انجام دهند.

بیماری منیر چیست و چه علائمی به همراه دارد؟

بیمار‌ی منیر یکی از بیمار‌هایی بوده که به‌دلیل اختلالات گوش داخلی رخ می‌دهد و در بیشتر مواقع تنها یک گوش را درگیر می‌کند. این بیمار‌ی می‌تواند درهر سنی برای افراد اتفاق بیفتد؛ اما امروزه اکثر افراد‌ی که به این بیمار‌یمبتلا می‌شوند در رده سنی۴۰ تا ۶۰ سال قرار دارند و بیشتر روی شنوایی و حس تعادل آن‌ها اثر می‌گذارد. از علائم اصلی این بیمار‌ی می‌توان به وزوز‌گوش، از دست دادن شنوایی، سرگیجه، حس فشار و یا پر‌بودن گوش، درد شکم، حالت تهوع، سردرد و… اشاره کرد.

 

بیماری منیر

تشخیص بیماری منیر به چه صورت انجام می‌ گیرد؟

تشخیص این نوع بیمار‌ی‌ها توسط پزشکان متخصص گوش، حلق و بینی انجام می‌گیرد. برای تشخیص بیمار‌ی منیر ابتدا پزشکان متخصص به بررسی علائم و درد‌های ناشی از بیمار‌ی می‌پردازند؛ چرا‌که باید علل‌های پزشکی دیگر‌ی که باعث سرگیجه، حالت‌تهوع، و… می‌شوند رد شوند. در گذشته افراد‌ی که با این نوع بیمار‌ی‌ها مواجه می‌شدند به‌دلیل نبود امکانات بیمار‌ی آن‌ها به خوبی تشخیص داده نمی‌شد، اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی اکثر بیمار‌ی‌ها به‌راحتی تشخیص داده می‌شوند و خطرات ناشی از این‌ بیمار‌ی‌ها را به حداقل می‌رسانند. برخی ازکار‌هایی که پزشکان برای تشخیص بیمار‌ی منیر انجام می‌دهند شامل:

تست شنوایی

تست شنوایی همانطور که از نام آن مشخص است برای ارزیابی شنوایی شما انجام می‌شود. پزشک با استفاده از دستگاهی به نام ادیوگرام قدرت شنوایی شما را می‌سنجند؛ زیرا افراد‌ی که به بیمار‌ی منیر مبتلا شده‌اند در شنیدن فرکانس‌های پایین مشکل دارند، حتی ممکن است با پیشرفت این بیمار‌ی تمامی فرکانس‌های شنوایی نیز تحت تاثیر قرار بگیرند و به‌طور کامل شنوایی خود را از دست بدهند.

ارزیابی تعادل

یکی از علائم مهمی که ذهن افراد را به خود مشغول کرده سرگیجه‌های طولانی مدت بوده است چرا‌که این علائم بر روی تعادل افراد تاثیر بسیار‌ی می‌گذارد، بعد از پایان سرگیجه تعادل افراد نیز به حالت اولیه خود باز‌می‌گردد اما برخی از افراد ممکن است مشکلات تعادلی را به‌صورت مداوم احساس کنند. بعضی از تست‌هایی که برای ارزیابی عملکرد تعادل و گوش داخلی افراد انجام می‌دهند شامل:

تست ویدئونیستاگموگرافی یا الکترونیستاگموگرافی

این تست عملکرد تعادل را توسط حرکات چشم ارزیابی می‌کنند، چرا‌که حسگر‌هایی که به تعادل افراد مربوط می‌شوند در گوش داخلی با عضلات کنترل‌کننده نیز مرتبط هستند؛ به همین دلیل این اتصالات عصبی به شما اجازه می‌دهد که در هنگام خیره‌شدن به یک نقطه همزمان سر خود را نیز حرکت دهید.

تست صندلی چرخشی

این تست نیز همانند تست vng توسط حرکات چشم انجام می‌شود. برای انجام‌دادن این آزمایش شما باید روی یک صندلی چرخان که توسط سیستم کامپیوتر کنترل می‌شود بنشینید و صندلی به صورت دایر‌ه‌وار حرکت کرده و گوش داخلی شما را تحریک کند.

آزمون پتانسیل‌های برانگیخته از دهیلز

افراد می‌توانند با انجام این تست به تغییراتی که در گوش داخلی به وجود آمده است پی ببرند، و بعد از آن با انجام این تست پیشرفت و بهبود بیمار‌ی منیر را زیر نظر داشته باشند.

پوسچروگرافی

انجام‌دادن این آزمون به این صورت بوده که شما با یک پوششی کاملاً ایمنی روی یک پلتفرم قرار می‌گیرید و تعادل خود را همانطور که سیستم نشان می‌دهد در شرایط مختلف حفظ می‌کنید. این تست با استفاده از سیستم کامپیوتر‌ی انجام می‌گیرد و نشان می‌دهد که هر‌کدام از بخش‌هایی مانند گوش‌داخلی، ماهیچه‌ها، سیستم‌تعادل، حس‌عمقی، تاندون‌ها، مفاصل، بینایی و… دچار مشکل‌ شده‌اند.

آزمون ایمپالس تصویر‌ی سر

انجام این آزمون برای عملکرد و ارزیابی واکنش چشم به حرکت‌های ناگهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شما در هنگامی که چشمان خود را روی یک نقطه خیره‌ می‌کنید، ممکن است سرتان به طور ناگهانی حرکت کند به‌همین‌ دلیل با چرخیدن سر شما چشم‌ها هم ممکن است از روی نقطه مد نظر خارج شود و این باعث شده که یک رفلکس غیر‌طبیعی برای شما ثبت شود.

تست الکتروکوکلئوگرافی

این تست برای مشاهده و میزان غیر‌طبیعی مایع درون گوش‌داخلی انجام می‌شود، علاوه‌بر این با استفاده از این آزمون واکنش گوش‌داخلی به صدا‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند.

انجام آزمایش‌های دیگر برای بررسی سایر بیمار‌ی‌ها

آزمایش‌های دیگر‌ی همانند ام ار آی نیز هستند که به تشخیص بهتر بیمار‌ی منیر، ام اس، سرطان‌های مختلف و… کمک می‌کند و در برخی مواقع نیز از آن برای بررسی بیمار‌ی‌ها نیز استفاده می‌کنند.

بیماری منیر چگونه درمان می شود؟

اکثر پزشکان متخصص برای درمان بیمار‌ی منیر ابتدا دارو‌هایی را برای کاهش سرگیجه و مایع آندولنف تجویز می‌کنند. برخی از این دارو‌ها شامل:

در برخی مواقع ممکن است مصرف این دارو‌ها هیچ تاثیر‌ی روی بهبود بیمار‌ی افراد نداشته باشند؛ به‌همین دلیل افراد از راه‌های دیگر‌ی مانند جراحی برای درمان بیمار‌ی منیر اقدام می‌کنند.

 

بیماری منیر

سخن پایانی

بیماری منیر یک بیمار‌ی مرتبط با گوش داخلی بوده که با علائمی مانند کم‌شنوایی، سرگیجه‌های طولانی، از دست‌دادن تعادل، و… بروز می‌کند. درواقع برخی از افراد‌ با بر‌طرف‌شدن این علائم‌ها دیگر اهمیتی به آن نمی‌دهند؛ به‌همین دلیل بیمار‌ی آن‌ها روز‌به‌روز پیشرفت کرده و مشکلات دیگر‌ی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد، پس بهتر‌است با بروز هرگونه از این علائم‌ها هرچه‌سریع‌تر به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا از پیشرفت آن جلوگیر‌ی کرده و آن را درمان نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *