ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

تماس: 09359355515

ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

فهرست

سمعک های داخل گوشی و پشت گوشی چه مزایا و معایبی دارند؟

سمعک

باتوجه به تحقیقات و اظهارات افراد کم شنوا مشخص شده است که این افراد در ارتباط با محیط‌های خانوادگی، کاری، تفریحی و… دچار مشکل هستند و صداها و علائم را به سختی می‌فهمند. از رایج‌ترین توانبخشی‌ها برای درمان کم شنوایی استفاده از انواع سمعک و وسایل کمک شنیداری است. درحالت کلی دو مدل سمعک‌ پشت گوشی و داخل گوشی وجود دارد که اکثرا افرادی که دارای اختلال‌کم‌شنوایی هستند برای انتخاب بین سمعک پشت گوشی و داخل گوشی به نامرئی بودن و ظاهر آن توجه می‌کنند؛ اما برای انتخاب مناسب بهتر است با توجه به افت شنوایی، سبک زندگی و نیازهای خاص خود سمعک مورد نظر خود را انتخاب کنید.

سمعک (Hearing Aid)

دستگاهی که برای بهبود کم‌شنوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد را سمعک (Hearing Aid) می‌گویند. این دستگاه الکترونیکی کوچک، امواج صدا را تقویت می‌کند تا فرد کم‌ شنوا صدا را حس کند. این دستگاه دارای ۳ جز اصلی میکروفون، تقویت کننده و رسیور است که در دسته وسایل پزشکی قرار می‌گیرد. سمعک‌ها دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی هستند که با توجه به شرایط و شدت کم شنوایی افراد انتخاب می‌شوند. یکی از بهترین راه‌ها برای انتخاب مناسب سمعک مراجعه به متخصص است. سمعک‌ها را می‌توان در دو دسته داخل گوشی و پشت گوشی طبقه‌بندی کرد.

سمعک

سمعک داخل گوشی

این سمعک‌ها که به سمعک‌های ITE معروف هستند در انواع فول شل، هاف شل، نامرئی دسته‌بندی می‌شوند. این نوع سمعک‌ها کاملا داخل مجرا که کانال گوش را پر می‌کند (ITC)، داخل مجرا که سایز کوچک‌تری نسبت ITC دارد (CIC) و نامرئی داخل مجرا که عمیق‌تر و کوچک‌تر از دیگر مدل‌ها است (IIC) است که طی مدت طولانی داخل مجرا گوش قرار می‌گیرند. این سمعک‌ها ابتدا دارای محبوبیت زیادی بودند، اما امروزه وجود سمعک‌های کوچک که توسط دامی سیلیکونی‌ داخل مجرا قرار داده می‌شود، طرفداران زیادی دارد. با اینکه درحال حاضر اکثرا بیماران کم شنوا طرفدار این سمعک‌های نامرئی هستند، اما باید بدانید سمعک‌های داخل گوشی برای همه افراد مناسب نیست.

سمعک پشت گوشی

سمعک‌های BTE که رایج‌ترین نوع سمعک‌ها است به سمعک پشت گوشی نیز معروف است. این نوع سمعک برای انواع مختلف کم شنوایی از متوسط تا عمیق تجویز می‌شود. اجزای این سمعک که شامل میکروفون، مدارات الکترونیکی، باتری و بلند‌گو است در یک قالب و پوسته، پشت گوش قرار داده می‌شود. کارکرد این سمعک‌های پشت گوشی بدین‌گونه است که صدا را از طریق میکروفون دریافت می‌کنند با مدارات الکترونیکی آن را تقویت و از طریق بلندگو آن را به داخل گوش هدایت می‌کند. این سمعک‌ها دارای انواع مختلفی از جمله پشت گوشی استاندارد، پشت گوشی اسلیم تیوب و رسیور داخل مجرا است که طیف گسترده ای از صداها را دربرمی‌گیرد.

مزایا سمعک پشت گوشی

از مزایای سمعک پشت گوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  سمعک‌های پشت گوشی این است که آماده استفاده هستند و بدنه آن به راحتی پشت گوش تنظیم می‌شود و نیاز به لابراتوار برای ساخت پوسته ندارند.
  • در سمعک‌های پشت گوشی قابل تعویض بودن قطعات آن‌ها است. مثلا سیم نازکی که در سمعک‌های RIC به رسیور وصل است، اگر دچار مشکل شود می‌توان آن را تعویض کرد.
  • در این سمعک‌ها راحت و آسان قرار دادن آن‌ها روی گوش است و فشار اضافه‌ای ندارد.
  • این سمعک‌ها به دلیل اینکه محدودیت فضایی ندارد از اتصال گسترده‌ای برخودار هستند.
  • در بعضی از این سمعک‌ها کوچک بودن و قابل دید نبودن آن‌ها است؛ مثلا رسیور‌های نامرئی داخل مجرا با اینکه سایز کوچکی دارند طیف گسترده‌ای از صدا را پوشش می‌دهند و برای کم‌شنوایی‌های شدید بسیار کاربردی هستند.
  • این سمعک‌ها برای کم شنوایی‌های عمیق و شدید مناسب هستند. تقویت صدا در سمعک باعث سوت زدن و فیدبک آن است؛ اما در سمعک‌های پشت گوشی احتمال سوت زدن سمعک با تقویت صدا آن کمتر است، به همین دلیل برای کم شنوایی‌های عمیق و شدید کاربرد دارد.
  • این سمعک‌ها دارای باطری‌های قابل شارژ هستند که با قرار گرفتن روی شارژر باطری شارژ می‌شود و گاها در بعضی موارد باطری جدا شارژ می‌شود که این قابلیت فقط در سمعک‌های پشت گوشی وجود دارد.

معایب سمعک پشت گوشی

برخی از معایب سمعک‌هایی که در پشت گوش قرار می‌گیرند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • برای استفاده از سمعک‌های پشت گوشی قابل دید بودن بیشتر آن‌ها است‌. این سمعک‌ها در مقایسه با نامرئی‌ها و داخل گوشی‌ها دید بیشتری دارند؛ اما اگر افراد دارای موی بلند و پرپشتی باشند دید این سمعک را کاملا می‌پوشانند.
  • این سعمک‌ها تحریک پشت گوش یا تقابل با استفاده از عینک است، با اینکه هنوز مخاطبی با این مشکل مواجه نشده است؛ اما ممکن گاهی عینک و سمعک به دلیل نبود فضای کافی روی هم سوار شوند.
  • که این سمعک دارد تکنولوژی بعضی از این سمعک‌ها است که ممکن است به گوشی وصل نشود و برقراری تماس و مکالمه تلفنی به سختی انجام شود.

مزایا سمعک‌های داخل گوشی

از مزیت‌ سمعک‌های داخل گوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده راحت از انواع مختلف این سمعک‌ها مثل CIC و IIC است که بعد از مدتی که در گوش جاگذاری می‌شود فراموش شده و حس نمی‌شود و کاربر را اذیت نمی‌کند.
  • این سمعک با استفاده از لوله تهویه یا نت آواهای ناخواسته صوتی را از گوش خارج می‌کند و کاربر احساس نارضایتی ندارد.

معایب سمعک‌های داخل گوشی

از معایب این نوع سمعک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در انواع سمعک‌های داخل گوشی قابل شارژ نبودن و نداشتن باطری‌های شارژی است. این سمعک‌ها دارای باطری‌های کوچک وظریف هستند که هربار تعویض آن‌ها ممکن است مشکل باشد، مخصوصا برای افراد سن بالا و کسانی که لرزش دست دارند.
  • به دلیل اینکه تمامی اجزای این نوع سمعک در یک قالب کوچک قرار گرفته و ساعت‌ها داخل گوش است نیاز به نظافت و رسیدگی بیشتری دارد. چون این نوع سمعک در معرض عرق، رطوبت، گرد‌غبار و کثیفی قراردارد ممکن است زودتر آسیب ببیند و خراب شود
  • نیاز به قالب‌گیری و اندازه‌ دقیق دارد و در بعضی از برند‌های سمعک این قالب‌گیری‌ها هزینه زیادی دارد.

سمعک

سخن پایانی

درحال حاضر به دلیل محبوبیت و استقبال زیاد از سمعک‌ها انواع مختلفی تولید شده است. شما با توجه به نیاز شخصی، سن، الگو، میزان شنوایی و موقعیت ارتباطی خود می‌توانید برند سمعک و مدل سمعک خود را انتخاب کنید. اگر شما نیز مبتلا به کم شنوایی هستید باید به یک متخصص مراجعه کرده و با تجویز و تشخیص پزشک در صورت نیاز به سمعک از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *