ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

تماس: 09359355515

ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

فهرست

چه کسانی در معرض آسیب های شنوایی هستند

آسیب به شنوایی

به کاهش توانایی شنوایی و گوش انسان زمان دریافت، پردازش صدا و انتقال را کم شنوایی صدا گفته می‌شود. کم شنوایی به دو حالت شدید و خفیف شناخته می‌شود. در شنوایی خفیف شخص برای شنیدن به 25 تا 40 دسی‌بل انرژی نیاز دارد، اما در کم شنوایی شدید شخص به 55 الی 70 دسی‌بل انرژی نیاز دارد. علت کم شنوایی در افراد شامل وجود عفونت، آسیب به گوش داخلی و بیماری‌های همانند MS می‌شوند. کم شنوایی، درمان‌های متعددی دارد از جمله درمان کم شنوایی حس عصبی، ایمپلنت حلزون و…. می‌شود.

کم شنوایی

گوش دارای بخش‌های متفاوتی است که شامل گوش خارجی، داخلی، میانی و عصب شنوایی می‌شود، اگر به هر کدام از این قسمت‌ها آسیبی وارد شود، در فرد احتمال بروز کم شنوایی وجود دارد. زمانی که شخص مشکل دریافت، انتقال و پردازش صدا دارد، فرد دچار کم شنوایی شده است. کم شنوایی در واقع حاصل از دست دادن توانایی دریافت و درک صداهای متفاوت خواهد بود. در افراد کم شنوایی متفاوت است و برای تشخیص آن آزمایش‌های خاص را از طریق شنوایی سنجی انجام می‌شود.

آسیب به شنوایی

انواع کم شنوایی

کم شنوایی دارای انواع و سطح‌های مختلفی است، که مطابق با محل آسیب در شنوایی یا میزان اختلال دسته بندی می‌شوند. کم شنوایی بر اساس نوع شامل کم شنوایی رسانا یا هدایتی، کم شنوایی حسی عصبی و کم شنوایی مختلط می‌شود، اما کم شنوایی براساس سطح شامل اختلال شنوایی خفیف، اختلال شنوایی متوسط، ناشنوایی شدید و ناشنوایی عمیق می‌شود.

کم شنوایی هدایتی

گوش میانی یا گوش خارجی دارای سه استخوان مالئولوس، رکابی و اینکوس است، زمانی که با مانعی برای عبور صدا مواجه می‌شوند، کم شنوایی هدایتی یا رسانا گفته می‌شود. از دست دادن شنوایی در نوع کم شنوایی هدایتی می‌تواند ناشی از پارگی پرده گوش، عفونت گوش، جمع شدن زیاد جرم گوش، داشتن عیب پرده گوش مادرزادی باشد. شخص در این حالت صداهای بلند خیلی ناواضح و صداهای ملایم را به سختی می‌شنود.

کم شنوایی حسی عصبی

در کم شنوایی حسی عصبی، کاهش شنوایی داخلی یا عصب شنوایی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. کم شنوایی حسی عصبی می‌تواند به‌دلیل بیماری‌ افزایش سن یا قرار گرفتن در معرض صداهای بسیار بلند باشد. بیماری‌های دیگری که می‌تواند منجر به کم شنوایی حسی عصبی شود شامل عفونت، ضربه به سر، نقص مادرزادی نوزاد، تروما موقع زایمان می‌شود. داشتن کم شنوایی حسی عصبی دائمی بوده و شخص باید از سمعک برای شنوایی کمک بگیرد.

شغل های صنعتی که به شنوایی آسیب می زنند

شغل‌های متعددی وجود دارد که در آن‌ها سطح سر و صدا به طور منظم از 85 دسی‌بل تجاوز می‌کند که می‌تواند منجر به کم شنوایی شود. شغل‌های کارگران ساختمانی، کارگران خطوط هوایی، نجار‌ها، معادن، کارگران راه آهن، چوب برها و تولید برخی از مشاغل‌هایی هستند که بیشترین میزان نویز را دارند.

دلایل کم شنوایی

از دست دادن شنوایی توسط عوامل بسیاری ایجاد می‌شود، که اغلب ناشی از افزایش سن طبیعی یا قرار گرفتن در معرض صدای بلند است. شایع‌ترین دلایل کم شنوایی شامل سن بالا، قرار گرفتن در معرض نویز، ضربه به سر، ویروس یا بیماری و ژنتیک می‌شود.

کاهش شنوایی ژنتیکی

بعضی از نوع‌های کاهش شنوایی ناشی از ژنتیک هستند و از طریق والدین به فرزندان منتقل می‌شوند. کم شنوایی ارثی ممکن است از دو نوع حسی، عصبی یا انتقالی باشد. اکثر مشکلات شنوایی ژنتیکی از بدو تولد وجود دارند، اما بعضی‌ها ممکن است به مرور زمان ایجاد شوند. کاهش شنوایی حسی عصبی معمولا ناشی از آسیب به سلول‌های مویی گوش داخلی یا عصب شنوایی است، و همچنین ممکن است در اثر افزایش سن بعضی از بیماری‌ها و ویروس‌ها یا حتی قرار گرفتن در معرض صدای بلند ایجاد شود. کم شنوایی انتقالی در اثر مسدود شدن در گوش میانی یا خارجی ایجاد می‌شود. کاهش شنوایی انتقالی از پارگی پرده گوش، ظاهر بد لاله‌های گوش و عفونت به وجود می‌آید.

کاهش شنوایی قرار گرفتن در معرض نویز

یکی دیگر از کاهش شنوایی قرار گرفتن در معرض سر و صدای بلند است. صداهای روزمره مانند گوش دادن به موسیقی با صدای زیاد، رستوران، ترافیک و…. بر کاهش شنوایی شما تاثیر می‌گذارد. قرار گرفتن در معرض صدای بلند دچار کاهش شنوایی می‌شود، اما به صورت موقتی است و در صورت تکرار در معرض صدای بلند با گذشت زمان کاهش شنوایی ممکن است دائمی شود. برای به حداقل رساندن صدا می‌توانید از هدفون‌های مناسب استفاده کنید.

درمان کم شنوایی

برای درمان کم شنوایی، نوع درمان بستگی به شدت و علت آن دارد؛ زیرا درمان‌های بسیار متعددی وجود دارد. اگر آسیب در گوش خارجی و میانی باشد با استفاده از دارو و جراحی می‌توان کم شنوایی را درمان کرد. در کم شنوایی گوش میانی بیماری‌هایی مانند عفونت مزمن یا چسبندگی، از طریق جراحی می‌توان اقدام به درمان و رفع کم شنوایی کرد. برای درمان پارگی پرده گوش از طریق ترمیم پرده و جراحی گوش می‌توانید کم شنوایی را رفع و درمان کنید، زیرا بعضی از عفونت‌های گوش میانی و خارجی را می‌توان با استفاده از دارو درمان کرد.

کم شنوایی

سخن پایانی

گوش انسان زمانی که کاهش توانایی در پردازش صدا و انتقال را دارد دچار کم شنوایی شده است. کم شنوایی دارای بخش‌های مختلفی است که شامل بخش عصبی، داخلی، میانی و خارجی می‌شود که به هر کدام از این بخش‌های عصبی گوش آسیبی وارد شود فرد دچار کم شنوایی می‌شود. کم شنوایی انواع‌های مختلفی همانند کم شنوایی هدایتی، حسی عصبی و…. دارد. اشخاصی که دارای شغل‌های پر سر و صدایی هستند مانند کارگران ساختمان، نجار‌ها و…. به علت صدای زیاد ممکن است دچار کم شنوایی شوند. کم شنوایی دلایل متعددی دارد که یکی از آن‌ها ژنتیکی است که از بدو تولد با شخص همراه است. برای درمان کم شنوایی می‌توانید از جراحی، داروها و سمعک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *