ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

تماس: 09359355515

ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

فهرست

کم شنوایی با فرکانس پایین چیست؟

کم شنوایی

کم‌شنوایی با فرکانس پایین یک بیماری است که میان افراد کم‌تر شناخته شده است. در این اختلال، سیستم شنوایی فرد دچار مشکل می‌شود. در اثر این بیماری، ممکن است فرد توانایی کامل شنوایی خود را از دست بدهد یا صداها را بسیار کم و به حالت زیر و بم بشنود. لازم به ذکر است که این بیماری بسیار نادر بوده و فرکانس صدا حدود 2000 هرتز است. علل متعددی باعث کم‌شنوایی با فرکانس پایین می‌شود؛ مانند سندرم‌‌های ژنتیکی و بیماری منییر. برای درمان این نوع از بیماری عموماً از سمعک استفاده می‌شود.

انواع کم شنوایی در فرکانس پایین

انوع کم‌شنوایی به قسمت‌هایی که گوش آسیب دیده است ارتباط دارد. اما به‌طورکلی دو نوع کم‌شنوایی در فرکانس پایین وجود دارد.

  • کم‌شنوایی فرکانس پایین انتقالی که به علت مشکل در گوش خارجی و مجرای گوش و گوش میانی ایجاد می‌شود.
  • کم‌شنوایی حسی-عصبی در فرکانس پایین که دلیل آسیب به عصب شنوایی و حلزون گوش و سلول‌های مویی ایجاد می‌شود.

 

کم شنوایی

سیستم شنوایی گوش

سیستم شنوایی گوش شامل سه بخش به نام‌های گوش خارجی و گوش میانی و گوش داخلی است. گوش خارجی شامل قسمت گوشتی گوش یا لاله گوش و همچنین مجرای گوش می‌شود. گوش میانی شامل پرده گوش و دارای سه استخوان نیز به نام رکابی و سندانی و چکشی است. گوش داخلی یک ساختار حلزونی شکلی دارد که از عصب شنوایی و مجاری نیم‌دایره‌ای و حلزون تشکیل شده است. شنیدن پدیده دقیق و پیچیده‌ای است که گوش اصوات خارجی را از مجرا گوش عبور و دریافت می‌کند. اصوات خارجی پرده گوش را به لرزه در می‌آورد و باعث حرکت استخوان و تحریک شدن سلول‌های مویی داخل حلزون گوش می‌شود. سپس سلول‌های مویی گوش، ارتعاش‌های صدا را به سیگنال‌های عصبی تبدیل کرده و به واسطه عصب شنوایی به مغز فرستاده می‌شود.

علل کم‌شنوایی در فرکانس پایین

از علل این عارضه می‌توان به مشکلات گوش داخلی و یا گوش میانی، افزایش سن، عفونت‌های ویروسی، فشار پایین مایع مغزنخاعی، بیماری منیر،سندرم‌های ژنتیکی، سندرم رمزی‌هانت، کم‌شنوایی ناگهانی، کم‌شنوایی انتقالی فرکانس پایین، اوتیت میانی ترشحی و اتواسکلروز اشاره کرد.

  • بیماری منیر: با افزایش فشار مایع در گوش داخلی همراه است که فرد دچار کم‌شنوایی و وزوز گوش و سرگیجه می‌شود.
  • سندروم‌های ژنتیکی: از سندروم‌های ژنتیکی می‌توان به سندرم ولفرام اشاره کرد که علاوه‌بر کم‌شنوایی باعث دیابت بی‌مزه و آتروفی بینایی و دیابت شیرین می‌شود.
  • فشار کم مایع مغزی‌نخاعی: فشار کم مایع مغزنخاعی کم‌شنوایی را به وجود می‌آورد و باعث فرکانس پایین می‌شود. همچنین این فشار علائمی مانند وزوز گوش و حالت تهوع و سرگیجه و سردرد دارد.
  • افزایش سن: با افزایش سن ممکن است افراد دچار کم‌شنوایی در فرکانس پایین شوند.
  • سندرم رمزی‌هانت: این سندرم یک نوع عفونت ویروسی است که افت شنوایی در فرکانس بالا را به همراه می‌آورد. سندرم رمزی‌هانت باعث کم‌شنوایی حسی-عصبی شده است و گاهی ممکن است فلج صورت نیز رخ بدهد.
  • کم‌شنوایی ناگهانی: کم‌شنوایی ناگهانی با وزوز گوش و سرگیجه و پری گوش همراه است. لازم به ذکر است که این نوع از کم‌شنوایی شانس بیشتری برای درمان دارد.
  • کم‌شنوایی انتقالی فرکانس پایین: کم‌شنوایی انتقالی به‌دلیل مشکل در گوش میانی است.
  • اوتیت میانی ترشحی: اوتیت میانی ترشحی به علت عفونت برطرف نشده در اثر مایع گوش یا انسداد شیپور استاش است. زمانی که مایع در گوش میانی جمع شود، پرده گوش نمی‌تواند صداها را انتقال دهد و در نتیجه فرکانس صدا کاهش پیدا می‌کند.
  • اتواسکلروز: بیماری اتواسکلروز هنگامی رخ می‌دهد که استخوان‌های اطراف پایه استخوانی در گوش میانی بیش از حد رشد کنند که باعث کم‌شنوایی در فرکانس پایین می‌شود. این بیماری در بانوان بیشتر شایع است و در سنین 15 تا 40 به وجود می‌آید.

علائم و نشانه‌های کاهش شنوایی با فرکانس پایین

از علائم و نشانه‌های کاهش شنوایی با فرکانس پایین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مشکل در شنیدن صداهای بم
  • مشکل در شنیدن مکالمات تلفنی
  • مشکل در شنیدن صداهای واکه‌دار
  • مشکل در شنیدن صداهای باس مانند توبا در کنسرت موسیقی
  • مشکل در شنیدن صداهای هواپیما و موتور ماشین و کامیون
  • اختلال در شنیدن صدا یخچال
  • اختلال در شنیدن صداهای طوفان و باران و رعد و برق

لازم به ذکر است که این افراد مهارت گفتاری خوبی دارند و صداها را با فرکانس بالا به خوبی می‌شنوند. همچنین بروز این علائم در تمام افراد متفاوت است و گاهی حتی فقط با تشخیص پزشک، کم‌شنوایی قابل شناسایی است.

تشخیص کم‌شنوایی فرکانس پایین

برای تشخیص کم‌شنوایی در فرکانس پایین، پزشکان از تست شنوایی ‌سنجی استفاده می‌کنند. پزشک یک نمودار ادیوگرام دارد که میزان کم‌ شنوایی و نوع آن نشان داده می‌شود. همچنین اگر کم‌ شنوایی با فرکانس پایین به علت بیماری‌هایی مانند اتواسکلروز و منیر باشد، پزشک آزمایش‌های تصویربرداری و آزمون دهلیزی را انجام می‌دهد.

درمان کم‌ شنوایی با فرکانس پایین

برای درمان این بیماری ابتدا باید علت اصلی آن شناسایی شود. برای مثال اگر کم‌ شنوایی به‌دلیل فشار مایع نخاعی باشد با روش blood patch قابل درمان است. همچنین کم‌ شنوایی در اثر اوتیت میانی به خودی خود درمان می‌شود و اگر میزان آن شدید باشد با لوله تهویه گوش قابل ترمیم است. کم‌ شنوایی در فرکانس پایین اگر به علت اتواسکلروز باشد نیز با جراحی برطرف می‌شود. به‌طور کلی اصلی‌ترین درمان کم‌ شنوایی در فرکانس پایین استفاده از سمعک است. همچنین درمان‌های دیگر نیز در بهبود این بیماری تاثیر می‌گذارد، مانند مصرف داروها، درمان توانبخشی دهلیزی، محدود کردن مصرف الکل، کافئین و همچنین محدود کردن مصرف نمک، در درمان کم‌ شنوایی فرکانس پایین موثر است.

کم شنوایی

سخن پایانی

به‌طورکلی اختلال کم‌ شنوایی با فرکانس پایین با تست شنوایی‌ سنجی قابل شناسایی است و درمان می‌‌شود. اگر دچار ناراحتی کم ‌شنوایی خود و فرزندتان در فرکانس پایین هستید، حتماً به پزشک شنوایی‌ سنجی مراجعه نمایید. با درمان این اختلال زندگی شما راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شود. چرا که ایمنی شما را به همراه دارد و موقع رانندگی می‌توانید صداهای کامیون و ماشین را بشنوید. لازم به ذکر است که این بیماری بسیار نادر بوده و افراد کمی را شامل می‌شود. همچنین علائم آن به راحتی قابل تشخیص است و می‌توانید فوراً قبل از اینکه دیر بشود به پزشک مراجعه کنید. در آخر هزینه درمان کم‌ شنوایی باتوجه به نوع آن متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *