ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

تماس: 09359355515

ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

فهرست

چه سرگیجه هایی خطرناک است؟

سرگیجه‌

تجربه سرگیجه در تمامی افراد وجود داشته و جزو عادی‌ترین مشکلات فردی به‌حساب می‌آید؛ اما برخی از سرگیجه‌ها نشانه بیماری‌های خطرناکی هستند که باید آن‌ها را جدی گرفت و توجه ویژه‌ای داشت. مشکلاتی نظیر حمله قلبی، مشکلات گوش داخلی و… از آن دست بیماری‌های خطرناک هستند که با نشانه سرگیجه خود را نشان می‌دهند. این نوع سرگیجه‌های خطرناک با سرگیجه‌های عادی متفاوت هستند و ویژگی‌های خاصی دارند که می‌توان به شدید بودن، تنگی نفس، درد در قفسه سینه و… اشاره داشت. عمده‌ترین سرگیجه خطرناک به مشکلات گوش داخلی بازمی‌گردد. در حقیقت این بخش از بدن وظیفه تعادل را برعهده دارد و در صورت وجود مشکل، سرگیجه‌های مزمن و خطرناکی به سراغ فرد می‌آید.

ویژگی‌های سرگیجه خطرناک

سرگیجه خطرناک متفاوت از سرگیجه‌های معمولی است و ویژگی‌های خاصی دارد. تشخیص سرگیجه خطرناک بسیار حائز اهمیت است و باید در زمان درست تشخص داده شود تا فرد بتواند به‌سرعت خود را به پزشک برساند و مشکل را برطرف نماید. از سری ویژگی‌های سرگیجه خطرناک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • شدید و ناگهانی: سرگیجه‌های خطرناک شدید و ناتوان‌کننده هستند که می‌توانند هشداری برای بیماری‌های بزرگ باشند. در این سرگیجه گویی اتاق در حال گردش به‌دور سر شما است و احساس سبکی در سر باعث می‌شود تا بتوانید تعادل خود را حفظ کنید.
  • علائم همراه: در کنار سرگیجه اگر علائمی نظیر درد قفسه سینه، تنگی نفس، تکلم نامفهوم، بی‌حسی و… صورت گیرد، این سرگیجه می‌تواند خطرناک باشد.
  • مدت بروز: اگر سرگیجه بدون هیچ محرکی عود کند یا برای مدت‌زمان طولانی ادامه داشته باشد، بهتر است که به پزشک مربوطه مراجعه نمایید. این سرگیجه می‌تواند نشانه اختلالات دهلیزی، بیماری منیر و… باشد.
  • عوامل محرک: یکی از راه‌های تشخیص بیماری در زمان سرگیجه، شناسایی عوامل محرک در زمان رخ‌دادن این موضوع است؛ یعنی اگر در زمان ایستادن دچار سرگیجه شدید پس می‌تواند نشان‌دهنده مشکلاتی در تنظیم فشارخون باشد.
  • بیماری‌های قبلی: اگر فردی هستند که دچار بیماری قلبی، فشارخون بالا، دیابت و… هستید پس باید کمی محتاط‌‌‌‌تر عمل نمایید. در واقع با افزایش سن می‌تواند سرگیجه و بیماری‌های موجود خطرناک‌تر باشند و این نوع سرگیجه بتواند مشکلات دیگری را گوشزد کند.
  • ترومای اخیر: پس از ضربه به سر اگر سرگیجه در کنار حالت تهوع، استفراغ، تغییر در بینایی و… باشد می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات خطرناکی باشد. در این شرایط باید به پزشک مراجعه نمایید و تست سرگیجه و دیگر تست‌های لازم را انجام دهید.

 

سرگیجه

بیماری‌های همراه با سرگیجه خطرناک

چندین بیماری وجود دارد که می‌توانند با بروز سرگیجه خود را نشان دهند. این سرگیجه‌ها بدون شک خطرناک هستند و می‌توانند مشکلات جدی را گوشزد کنند. در ادامه به بررسی هر یک از این بیماری‌های خطرناک اشاره می‌کنیم.

سکته مغزی

زمانی سکته مغزی رخ می‌دهد که خون به مغز نرسد. پیش از رخ‌دادن این موضوع می‌توان شاهد سرگیجه‌ای شدید و عدم وجود تعادل بود. این سرگیجه با علائم دیگری نظیر بی‌حسی، ضعف در صورت و بازو یا پا و… همراه است.

حمله قلبی

اگر مسیر جریان خون در بخشی از قلب مسدود شود، حمله قلبی رخ می‌دهد که این موضوع به دلیل لخته‌شدن خون اتفاق می‌افتد. در این شرایط سرگیجه به همراه حالت تهوع، استفراغ، تعریق و… باشد نشان‌دهنده حمله قلبی است. در حالت کلی، بیماری‌های قلبی می‌توانند با سرگیجه شدید همراه باشند.

اختلالات گوش داخلی

برخی بیماری‌ها وجود دارند که مربوط به اختلالات گوش داخلی می‌شوند. بیماری‌هایی نظیر نوریت دهلیزی، بیماری منیر و… می‌توانند نشان‌دهنده اختلالات گوش داخلی باشند که با سرگیجه‌های ناگهانی بروز می‌کنند. در بیماری منیر حجم مایعات گوش داخلی به طور غیرطبیعی زیاد می‌شود. گاهی ممکن است تنها یک گوش دچار بیماری منیر شود. در ادامه، منیر نیز خود از بیماری‌های مختلفی نظیر آلرژی، میگرن، ناهنجاری آناتومیک و… ایجاد می‌شود.

فشارخون پایین

یکی دیگر از بیماری‌هایی که به همراه سرگیجه بروز می‌کند، افت فشارخون به‌حساب می‌آید. در این حالت شما احساس سبکی در سر می‌کنید و اگر میزان افت فشارخون زیاد باشد، حالت غش ‌و ضعف نیز رخ می‌دهد. در بیشتر مواقع، این موضوع به دلیل کاهش سدیم بدن یا خوردن غذاهای ترش رخ می‌دهد.

میگرن

سرگیجه‌های مداوم می‌توانند نشانه از میگرن در فرد باشند. بیماری میگرن همراه با سرگیجه دورانی و سردرد خود را نشان می‌دهد و 50 درصد افرادی که متبلا به میگرن هستند از بیماری خود مطلع نیستند. اگر سردرد موجود سینوسی باشد، هیچ ارتباطی با میگرن ندارد. درحقیقت سرگیجه‌های میگرن همراه با افزایش ضربان قلب، درد در سمت راست سر، حالت تهوع و… بروز پیدا می‌کنند.

سرگیجه‌

سخن پایانی

هر نوع سرگیجه‌ای خطرناک نیست و باید به سراغ سرگیجه‌هایی بروید که می‌توانند پیغامی را به شما برسانند. معمولاً سرگیجه‌های خطرناک شدید، طولانی‌مدت، همراه با سردرد و استفراغ و… هستند. این سرگیجه‌های خطرناک می‌توانند بیماری خاصی را اعلام کنند. تست سرگیجه می‌تواند شما را در این زمینه یاری دهد و راهی برای تشخصی بیماری باشد. سرگیجه‌های خطرناک می‌توانند نشانی از میگرن، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، اختلالات گوش داخلی، بیماری منیر و… باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *