ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

تماس: 09359355515

ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

فهرست

سرگیجه و عفونت گوش چه ارتباطی با هم دارند؟

سرگیجه

اکثر مردم در زندگی خود در یک بازه زمانی اندک، سرگیجه را تجربه می‌کنند. سرگیجه احساس چرخش محیط اطراف به دور سر است. همچنین سرگیجه می‌تواند منجر به از دست رفتن تعادل در فرد شود. درمان سرگیجه به علت آن بستگی دارد و می‌تواند به دلایل مختلفی بروز یابد؛ اما یکی از آن‌ها عفونت گوش است. سرگیجه یک اختلال دهلیزی شناخته می‌شود که با توهم چرخش، تاب خوردن، سبکی سر، احساس بی‌ثباتی یا کج شدن اتفاق میفتد. علت اصلی سرگیجه در گوش داخلی است؛ جایی که اختلال در مکانیسم‌های تعادل رخ می‌دهد.

علائم عفونت گوش

فردی که به عفونت گوش مبتلا می‌شود، علائم زیر را تجربه خواهد کرد:

  • سرگیجه
  • عدم تعادل
  • حالت تهوع

 

سرگیجه

آیا سرگیجه ناشی از عفونت گوش است؟

سه بخش مجزا به نام‌های گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی، در گوش وجود دارند. این سه ناحیه ارتباط و هماهنگی معجزه‌آسایی با یکدیگر داشته و حس شنوایی و تعادل را در انسان ایجاد می‌کنند. وظایف هر ناحیه از گوش عبارتند از:

گوش بیرونی: امواج صوتی را جمع‌ می‌کند.

گوش میانی: صدا را به گوش داخلی منتقل، تقویت می‌کند.

گوش داخلی: سیگنال‌های صوتی را به بخش‌های شنوایی مغز ارسال می‌کند و مسئولیت عملکردهای تعادلی ما را برعهده دارد.

بیشتر عفونت‌های گوش، در گوش میانی یا فضای پشت پرده گوش اثر می‌گذارند. ویروس‌ها یا باکتری‌ها باعث التهاب در گوش میانی می‌شوند و از تخلیه مایعات به داخل یا خارج از گوش ممانعت می‌کنند. در نتیجه التهاب، منجر به بروز درد در گوش خواهد شد؛ اما در برخی از موارد عفونت از گوش میانی به سمت گوش داخلی می‌رود.

در پاسخ به این سوال که عفونت گوش و سرگیجه چه ارتباطی با یکدیگر دارند، باید بیان کرد؛ از آنجایی که گوش داخلی انسان حاوی اندام‌های وستیبولار (تعادل) است، عفونت گوش داخلی باعث بروز مشکلاتی مانند سرگیجه و عدم تعادل می‌شود. بدین ترتیب، گاهی اوقات پزشکان دلیل سرگیجه را عفونت گوش داخلی تشخیص می‌دهند.

عفونت گوش و سرگیجه

عفونت ویروسی مایع گوش داخلی که در اثر ورود ویروس به این مایع اتفاق میفتد، رایج‌ترین بیماری گوش داخلی است که منجر به التهاب گوش داخلی و سرگیجه می‌گردد. بیمار در این حالت دچار سرگیجه حاد، ناگهانی و همراه با احساس تهوع و استفراغ می‌شود که ممکن است با از دست رفتن تعادل فرد همراه باشد که در نهایت با زمین خوردن می‌تواند دچار مشکلات چون شکستگی استخوان، ضربه مغزی و مرگ شود. سرگیجه‌ای که علت آن نقص در سیستم شنوایی بوده، تکرارشونده است؛ اما اکثر سرگیجه‌ها منشأ اختلالات شنوایی نداشته و پس از مدتی برطرف خواهند شد. برای سرگیجه حاد و ناگهانی تا کنون درمان قطعی کشف نشده است، و تنها با تجویز داروهای ضدتهوع و ضدسرگیجه می‌توان بیماری را کنترل کرد.

سرگیجه موضعی حمله‌ای خوش‌خیم، لابیرنتیت و بیماری منییر، از دلایل اصلی سرگیجه در گوش داخلی هستند. علت سرگیجه را می‌توان جدا شدن کریستال‌های ریز کلسیم در گوش داخلی دانست؛ در حالی که لابیرنتیت از جمله عفونت‌های ویروسی است. بیماری منییر نیز به تجمع مایعات مربوط می‌شود.

راه‌ های جلوگیری از سرگیجه برای عفونت گوش

برای پیشگیری از سرگیجه ناشی از عفونت گوش میانی بهتر است روش‌های زیر را امتحان کنید.

  • در خصوص پیشگیری عفونت گوش میانی در نوزادان، بهتر است نوزاد با شیر مادر تغذیه شود.
  • تا جایی که می‎توانید از ابتلا به آنفولانزا و بیماری‌های ویروسی، پیشگیری کنید.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید.
  • در محل‌هایی با آلودگی هوا یا دود سیگار، توقف نکنید.

موارد ذکر شده برای پیشگیری از ابتلا به سرگیجه و عفونت گوش بسیار ساده و آسان هستند که شما می‌توانید آن‌ها را در زندگی روزمره خود انجام دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

شما باید به محض بروز علائم عفونت گوش داخلی به دکتر متخصص مراجعه کنید. در بیشتر مواقع، عفونت‌ها بدون درمان برطرف می‌شوند. البته در هر حال بهتر است پزشک متخصص علت سرگیجه و عفونت گوش را تشخیص داده و روش‌های درمان دارویی با تجویز متخصص آغاز شوند. با تشخیص زود هنگام عفونت گوش از عوارض و آسیب شنوایی پایدار جلوگیری خواهد شد. بدین ترتیب از سرگیجه‌های تکرارشونده نیز پیشگیری می‌شود.

عفونت گوش را جدی بگیرید؛ چراکه ممکن است خطرناک باشد. از طرفی شنوایی را نیز می‌تواند با مشکلاتی مواجه کند. عفونت گوش نشانه‌هایی مانند درد گوش، سرگیجه، تخلیه مایعات از گوش و مشکل در شنوایی را به وجود می‌آورد.

سرگیجه

سخن پایانی

عفونت گوش داخلی سبب می‌گردد که قسمت‌هایی از گوش ملتهب شود. این نوع عفونت زمانی که فرد دچار سرماخوردگی شده یا به آنفولانزا مبتلا باشد، خود را نشان می‌دهد. گاهی با همین بیماری‌های ساده، عفونت گوش میانی به گوش داخلی سرایت می‌کند. نوریت دهلیزی و لابیرنتیت دو نوع اصلی عفونت گوش داخلی هستند که هر دو در گوش داخلی علائم متعددی از جمله سرگیجه و حالت را تهوع به وجود می‌آورند. فرد مبتلا به لابیرنتیت مشکلات شنوایی را نیز تجربه می‌کند. عفونت گوش داخلی بدون درمان بعد از مدتی برطرف خواهد شد. با این حال پزشک برای درمان علائم عفونت، دارو تجویز می‌کند. شما باید به محض مشاهده علائم عفونت گوش داخلی به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید؛ چراکه تشخیص زود هنگام می‌تواند از آسیب ماندگار در گوش پیشگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *