ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

تماس: 09359355515

ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

فهرست

سرگیجه نشانه چه بیماری است؟

سرگیجه

به حالتی که تعادل بدن از بین می‌رود سرگیجه یا (Vertigo) گفته می‌شود. در این حالت، فرد احساس می‌کند که محیط به دور آن می‌چرخد که در ادامه احساس ضعف و بی‌حالی بر او چیره خواهد شد. در اکثر مواقع سرگیجه نشأت گرفته از خستگی، کاهش آب بدن و قدن خون است؛ اما در صورت ادامه‌دار بودن می‌تواند نشانه بیماری‌های دیگری باشد. در نتیجه در این شرایط و با مشاهده سرگیجه و ناراحتی، در ابتدا باید به‌دنبال دلیل ایجاد آن و سپس درمان آن بیماری بود. بیماری‌های بسیاری وجود دارند که به‌صورت سرگیجه نمایان خواهند شد. بیماری‌هایی نظیر میگرن، منیر، سکته مغزی، تشنج و… از جمله مواردی هستند که منجر به سرگیجه می‌شوند.

سرگیجه؛ نشانه ای از بیماری منیر

یکی از بیماری‌های شایع در گوش داخلی که منجر به سرگیجه می‌شود، بیماری منیر نام دارد. این بیماری نشانه‌هایی مانند سرگیجه شدید، وزوز گوش و کم شنوایی حسی- عصبی را برای بیمار به همراه خواهد داشت. می‌بایست بدانید که دلیل این بیماری چیست؟ در واقع علت سندروم منیر مشخص نبوده و این بیماری تا حدودی ناشناخته است؛ اما برخی از عوامل همچون سردردهای میگرنی، ژنتیک، عفونت ویروسی، واکنش آلرژیک، ضربه به سر، پاسخ خود ایمنی، تخلیه ضعیف جرم گوش می‌توانند دلیلی برای بروز آن باشند.

این نوع سرگیجه که به‌دلیل بیماری منیر اتفاق می‌افتد، از علائم دیگری به غیر از وزوز کردن گوش، کم شنوایی و سرگیجه شدید برخوردار بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به طولانی بودن مدت سرگیجه تا 24 ساعت، ناگهانی بودن، ایجاد ناتوانی در فرد و بروز به هنگام خواب و… اشاره کرد.

سرگیجه

سر درد و سرگیجه نشانه چه بیماری است؟

اگر با سرگیجه‌ای همراه با سردرد مواجه شده‌اید، می‌بایست دلایل آن را مورد بررسی قرار دهید. این موضوع سبب می‌گردد تا بتوانید راه درمان بیماری مورد نظر را یافته و زودتر بهبود یابید. بیماری‌های مختلفی وجود دارند که منجر به سردرد و سرگیجه می‌شوند. در ادامه به برخی از این بیماری‌ها و مشکلات می‌پردازیم.

نام بیماری‌هایی نشانه‌های بیماری
افت قند خون با کاهش قند خون، با اختلال در سوخت‌رسانی به مغز مواجه شده که منجر به سردرد و سرگیجه می‌شود.

نشانه‌ها: تهو ضعف، گرسنگی، لرز، عرق کردن، زودرنجی

عفونت باکتریایی زمانی که بدن با عفونت و ویروس روبه‌رو می‌شود، سیستم ایمنی تمام تلاش خود را می‌کند تا آن را بهبود بخشد. در این شرایط نیروی زیادی صرف شده و می‌تواند با سردرد و سرگیجه را به‌دنبال داشته باشد.
اضطراب و استرس در این شرایط فرد با ترس و عدم هماهنگی و نداشتن تجربه در مواجهه با شرایط بیرونی روبه‌رو خواهد شد.

نشانه‌ها: بی‌قراری، عدم تمرکز، زودرنجی، گرفتگی عضلات

آنوریسم مغزی به معنای اختلالی عروقی در بدن که بوده به‌دلیل ایجاد حفره‌ای در جداره رگ ایجاد می‌شود.

نشانه‌ها: حساسیت به نور، تاری دید، دوبینی، گیجی و عدم تمرکز، خشکی و سفتی گردن، افتادن پلک‌ها، تشنج

سکته مغزی دلیل ایجاد سکته مغزی، به وجود آمدن مانع و مسدود شدن جریان خود در مغز است.

نشانه‌ها: از بین رفتن ناگهانی هوشیاری، عدم تعادل و توانایی در راه رفتن، ایجاد اختلال ناگهانی در بینایی، بی‌حسی در یک طرف از بدن

میگرن میگرن اغلب در یک طرف سر ایجاد می‌شود؛ اما ممکن است هر دو طرف سر را نیز درگیر کند.

نشانه‌ها: حساسیت به صدا و نور، اختلالات بینایی، دیدن نقاط نورانی

بیماری‌های خود ایمنی مورد هدف قرار دادن سلول‌های خودی در این بیماری که به‌صورت اشتباهی انجام می‌گیرد را خود ایمنی گویند.

نشانه‌ها: تب مداوم، خستگی و ضعف، درد مفاصل، قند خون بالا

عیوب انکساری چشم وجود اختلالات بینایی و آستیگماتیسم چشم منجر به سردرد و سرگیجه در فرد می‌شود.
کم خونی عدم وجود سلول قرمز مناسب و کافی برای اکسیژن‌رسانی به اعضای بدن و مغز را کم خونی می‌گویند.

نشانه‌ها: تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم، سردی دست‌ و پا، درد قفسه سینه

التهاب گوش داخلی عفونت‌های ویروسی مانند آنفولازا می‌توانند منجر به التهاب داخلی گوش شوند.

نشانه‌ها: کاهش حس شنوایی، زنگ زدن گوش، گوش‌ درد، علائم مشابه به آنفولانزا

سرگیجه و استفراغ نشانه چه بیماری است؟

گاهی سرگیجه با استفراغ همراه است و می‌تواند برای بیمار بسیار آزاردهنده باشد. بیماری‌های مختلفی وجود دارند که منجر به چنین نشانه‌هایی می‌شوند و شما باید هرچه سریع‌تر درصدد درمان و بهبود آن برآیید. بیماری‌هایی نظیر اضطراب، ویروس‌ها و عفونت‌های معده، دیابت، مشکلات گوش داخلی، مشکلات کبدی، مشکلات سلامت عصبی، میگرن، بیماری حرکت، سندرم استفراغ چرخه‌ای، الکل یا مواد مخدر، مسمومیت، آسیب اندام، بارداری، سکته مغزی می‌توانند عامل ایجاد سرگیجه و استفراغ در فرد باشند. بیماری‌های ذکر شده احتمالی هستند و بیمار می‌بایست در صورت مشاهده آن‌ها به پزشک مربوطه مراجعه کند و با انجام آزمایش‌های مختلف، دلیل ایجاد آن و همچنین نوع بیماری‌ خود را مشخص نماید و به‌دنبال راه درمان آن باشد.

سرگیجه

سخن پایانی

بیماری‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند منجر به سردرد، سرگیجه و استفراغ شوند. با مشاهده هر یک از این علائم می‌بایست درصدد بهبود آن بود؛ چراکه می‌تواند سبب بروز مشکلات خطرسازی برای فرد گردد. بیماری منیر یکی از بیماری‌های شایع به‌ حساب می‌آید که فرد را با کم شنوایی، وزوز گوش، ایجاد سرگیجه ناگهانی و رخ دادن آن در هنگام خواب، روبه‌رو خواهد شد؛ اما گاهی سرگیجه با سردرد همراه است. در این شرایط نیز بیماری‌های مختلفی وجود دارند که فرد با آن‌ها مواجه می‌شود. بیماری‌هایی نظیر میگرن، بیماری‌های خود ایمنی، کم آبی بدن، عفونت باکتریایی، اضطراب و استرس، سکته مغذی و… می‌توانند برای بیمار سرگیجه‌ای همراه با سردرد را به وجود آورند. گاهی نیز بیمار با سرگیجه همراه با استفراغ مواجه می‌شود که بیماری‌هایی نظیر مسمومیت، سندروم استفراغ چرخه‌ای، مشکلات کبدی و… عامل اصلی بروز آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *