ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

تماس: 09359355515

ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

فهرست

علت سرگیجه و ارتباط آن با گوش

سرگیجه چیست؟ آیا سرگیجه با شنوایی ارتباطی دارد؟ چگونه علائم سرگیجه را تشخیص دهیم؟ شاید شما نیز دیده باشید که فردی به هنگام سرگیجه از نظر شنوایی دچار مشکل می‌شود و گاها فرد متوجه این موضوع نخواهد شد که علت کم شنوایی وی در اثر سردرد و سرگیجه‌ است و ناچار به‌دنبال راه درمان این عارضه خواهد بود. علل مختلفی برای سرگیجه وجود دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

سرگیجه چیست؟

سرگیجه یا دیزی‌نس شامل حس گیجی ، سردرد یا تاری دید و گاهی حتی احساس تعریق می‌شود. علل مختلفی از جمله نارسایی عروقی، مشکلات داخل گوش، عفونت‌ها، بیماری‌های داخلی، تروما و ضربه‌ها به سر، گرفتگی عضلانی و… برای ایجاد سرگیجه وجود دارند. این حالت به‌گونه‌ای بوده که فرد هنگام مواجه شدن با آن احساس می‌کند که محیط به دور سر او می‌چرخد. همچنین هرگونه سرگیجه در اثر آسیب ‌دیدگی قسمت حلزونی گوش به شکل دائم و ثابت است. در صورتی که سرگیجه با علائم شدید همراه باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

آیا درد گوش بر سرگیجه اثر می‌ گذارد؟

بله؛ درد گوش می‌تواند بر سرگیجه تأثیرگذار باشد، زیرا مشکلات داخل گوش مانند التهاب گوش، عفونت‌های گوش، خمیر شدن گوش، نیم‌کره‌های شنوایی یا ترشح مایع از گوش، می‌تواند منجر به ایجاد سرگیجه شود. در برخی از موارد، درد گوش و سرگیجه به‌صورت هم‌زمان رخ می‌دهند و تشخیص آن‌ها برای پزشک به معرفی علائم و شدت درد و سرگیجه نیاز دارد تا به‌درستی تشخیص داده شود که آیا دلیل آن مشکل داخل گوش است یا خیر؟. در نظر داشته باشید که فرد خود توانایی تشخیص این عارضه را ندارد و گاها نیاز به انجام تست شنوایی خواهد داشت.

آیا کم شنوایی می تواند باعث ایجاد سرگیجه شود؟

بله؛ در برخی از موارد کم شنوایی می‌تواند باعث ایجاد سرگیجه شود. این امر معمولا به‌دلیل تنظیم گوش توسط پیچیدگی‌های قابل توجه در سیستم تعادل بدن اتفاق می‌افتد. در نتیجه، اگر تعادل بدن توسط چشم و گوش از بین رود، افزایش سرگیجه و دوری از محیط اطراف اتفاق خواهد افتاد. اگر شما با کم شنوایی و سرگیجه مواجه هستید باید به پزشک خود مراجعه کنید تا علت دقیق مشکل شنوایی و سرگیجه شما تشخیص داده شود؛ که با انجام یک تست شنوایی این مشکل قابل تشخیص خواهد بود.

علت ایجاد سرگیجه

در واقع دلایل وجود سرگیجه بسیار پیچیده و متنوع هستند و شامل علائم و شرایط مختلفی می‌شوند. برخی از دلایل شایع سرگیجه عبارتند از:

• نقص در سیستم تعادل بدن

• پیشرفت سن

• داشتن کمبود آهن و ویتامین B12

• استفاده از بعضی از داروها، مانند ضد دردها، ضد اضطراب و آنتی‌ بیوتیک‌ها

• مشکلات درون گوش، مانند التهاب گوش داخلی، خمیر شدن و خش دیافراگم خارجی گوش و آسیب به سلول‌های شنوایی

• مشکلات ناشی از قسمت‌های دیگر سیستم تعادل بدنی، نظیر مشکلات چشمی، عصبی و قلبی.

• استرس و اضطراب ناشی از وضعیت‌های روانی، مانند اضطراب و افسردگی.

• بیماری‌های خطرناک مانند تومور‌های مغزی و عروقی و بیماری‌های مننژیت

• بیماری‌های عفونی مانند آنفولانزا ، سرماخوردگی و سایر بیماری‌های ویروسی

• در صورت شدت، تکرار و طولانی بودن سرگیجه، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا هرچه سریع‌تر به وضعیت شما رسیدگی شود.

• فشار خون پایین

• کم آبی بدن

سرگیجه در اثر فقر ویتامین‌ها

کمبود ویتامین‌ها و آهن می‌تواند باعث ایجاد سرگیجه شود. برای مثال، کمبود ویتامین‌های B12 و آهن می‌تواند باعث کاهش جریان خون در مغز شده که در نهایت منجر به بروز سرگیجه و عدم تعادل خواهد شد. همچنین، کمبود ویتامین D نیز می‌تواند سبب ایجاد سرگیجه گردد، زیرا وجود این ویتامین بهبود جریان خون در تمام بدن و به ویژه در مغز را به‌دنبال خواهد داشت.

سرگیجه در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی

سرگیجه می‌تواند علائمی از بیماری‌های قلبی و عروقی باشد. در بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش فشار خون، تشنج عروق، برگشت سریع ضربان قلب و همچنین شدت درد قفسه سینه می‌تواند باعث ایجاد سرگیجه شود. در بعضی از موارد، سرگیجه همراه با افتادگی ناگهانی فشار خون می‌تواند علائمی از یک بیماری قلبی و عروقی مانند بیماری قلبی ایسکمیک باشد.

سرگیجه در اثر کم آبی بدن

کم آبی بدن نیز یکی از علت سرگیجه محسوب می‌شود. هنگامی که میزان مایعات در بدن کاهش می‌یابد، افزایش سرگیجه، سردرد، خستگی، تشنج و تاری دید اتفاق می‌افتد. در فصل‌های گرم‌تر سال یا در پی فعالیت شدید در فضای گرم، بدن بیشتری مایعات را از دست می‌دهد، بنابراین شانس کم آبی بدن افزایش می‌یابد.

سرگیجه در اثر بیماری‌های شنوایی

بیماری‌های شنوایی مانند التهاب گوش داخلی، التهاب لابیرنت، پستانک محلی و خمیر شدن و خش دیافراگم خارجی گوش می‌توانند باعث ایجاد سرگیجه شوند. فرد باید برای اطمینان کامل از سطح شنوایی خود از تست شنوایی کمک بگیرد. ممکن است ارتباطی میان سرگیجه و کاهش شنوایی وجود داشته باشد. در برخی از موارد، سرگیجه ممکن است به‌دلیل علائمی مشابه کم شنوایی پدیدار گردد.

یکی از علل ممکن برای بروز سرگیجه در کنار کم شنوایی می‌تواند التهاب داخل گوش، نیم‌کره‌های شنوایی، عفونت حاد، ویروس‌های گوش و سایر مشکلات داخل گوش باشد. همچنین، داروهایی مانند آنتی ‌بیوتیک‌های قوی و آمینوگلیکوزیدها می‌توانند عوارض جانبی مانند کم شنوایی و سرگیجه، حالت تهوع، سردردهای شدید و… را به‌ همراه داشته باشند.

سخن پایانی

سرگیجه در اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد که معمولا یکی از این موارد مشکلات شنوایی فرد است. هنگامی که فرد دچار سرگیجه می‌شود علت‌های مختلفی چون کم خوابی، کم آبی بدن، بیمارهای قلبی و عروقی، کمبود ویتامین بدن و… این عارضه را به وجود خواهند آورد؛ که تنها راه شناسایی و رفع این مشکل مراجعه به پزشک است. در نتیجه اگر با این عراضه مواجه شده‌اید در مرحله اول به پزشک مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *