ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

تماس: 09359355515

ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

فهرست

اسکیزوفرنی در صورت عدم درمان بدتر می شود؟

یکی از اختلالات روانی بسیار جدی در مغز اسکیزوفرنی نام دارد که سبب ایجاد صدمه به شیوه فکر کردن، بیان احساسات، درک و فهم واقعیت می‌گردد. اسکیزوفرنی از حاد‌ترین و سخت‌ترین بیماری‌های روانی محسوب می‌شود و افراد مبتلا به اسکیزوفرنی قادر نخواهند بود عملکرد مناسبی در محیط‌های اجتماعی گوناگون همچون محیط کار و مدرسه داشته باشند. از آن‌جایی که افراد مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی دچار توهم‌های گوناگون می‌شوند احتمال به‌وجود آمدن ترس و وحشت در این افراد بسیار بالا است و این افراد اغلب وحشت‌زده هستند. این بیماری پیش رونده بوده و تا آخر عمر افراد با آن‌ها همراه خواهد بود. بنابراین از آنجایی که اسکیزوفرنی درمان نخواهد شد لازم است مبتلایان هرچه سریع‌تر اقدام به درمان بیماری خود کنند.

اسکیزوفرنی چیست؟

یکی از بیماری‌های روانی که در جوامع امروزی بسیار رایج است، بیماری اسکیزوفرنی یا توهم شنوایی نام دارد. این بیماری از سخت‌ترین بیماری‌های روانی به‌حساب می‌آید که افراد مبتلا به این بیماری دچار توهم و وحشت بسیار زیادی خواهند شد. این بیماری دارای علائم متفاوتی بوده و بسیار واجب است که توسط پزشک تشخیص داده شود و افراد معمول و عادی قابلیت تشخیص این بیماری را به‌صورت دقیق نخواهند داشت.

شاید برخی از افراد تصور کنند که مبتلایان به اسکیزوفرنی دچار تعدد شخصیت هستند؛ اما این موضوع واقعیت ندارد. در واقع مبتلایان به اسکیزوفرنی قابلیت تشخیص وهم از واقعیت را نداشته؛ بنابراین نمی‌توانند ارتباط درست و صحیحی با واقعیت و جهان داشته باشند.

به‌طور کلی نحوه رفتار و برخورد افرادی که به این بیماری مبتلا هستند بسیار متفاوت بوده و این افراد رفتاری عادی و معمولی نخواهند داشت. بنابراین شاید ارتباط داشتن با این افراد کمی سخت باشد و اطرافیان بیماران ندانند که بهترین شیوه تعامل با مبتلایان به این بیماری چگونه خواهد بود‌.

توهم شنوایی علت‌های مختلفی دارد؛ وزوز گوش یکی از این موارد محسوب می‌شود که معمولا 70 تا 80 درصد مبتلایان می‌توانند با مشاوره، استفاده از سمعک و یا صدا درمانی درمان شوند.

همچنین بخوانید:

وزوز گوش

سمعک مناسب برای وزوز گوش

نشانه‌ ها و علائم بیماری اسکیزوفرنی

به‌طور کلی اغلب افرادی که دچار بیماری‌های روانی متفاوتی همچون اسکیزوفرنی هستند، رفتار‌شان تغییر خواهند کرد. بنابراین دانستن علائم و نشانه‌های رفتاری مبتلایان به بیماری اسکیزوفرنی می‌تواند تاثیر به‌سزایی در تشخیص این بیماری داشته باشد. برخی از رایج‌ترین علائم بیماری اسکیزوفرنی به شرح زیر هستند:

• گوشه‌گیری اجتماعی
• زوال شخصیت؛ این عارضه یکی از احساسات غیرواقعی و مبهم بوده که معمولا افراد دچار زوال شخصیت دارای اضطراب بسیار شدید هستند.
• کاهش اشتها
• هذیان؛ گفتن جملاتی که حقیقت ندارند.
• توهم؛ شنیدن یا دیدن چیزهایی که وجود ندارند.
• احساس کنترل شدن توسط نیروهای خارجی
• گفتن حرف‌ها و سخنان نامربوط

به‌طور کلی نمی‌توان علائم اسکیزوفرنی را به آسانی تشخیص داد و افراد قادر نیستند به‌راحتی این بیماری را در اطرافیانشان تشخیص دهند. با این حال با گذشت زمان و تشدید بیماری علایم و مشخصه‌های بسیار خاصی در افراد ظاهر می‌شوند که شاید اطرافیان بتوانند دریابند که شخص به اسکیزوفرنی مبتلا شده است. به‌طور کلی زمانی که بیماری تشدید شده باشد افراد رفتارهای عجیبی از خود بروز خواهند داد.

برای مثال ممکن است فرد خود را با آلومینیوم بپوشاند تا مانع از ورود افکار منفی به ذهن شود. بیماری اسکیزوفرنی به دو حالت بروز پیدا می‌کند؛ در مراحل اولیه، بیماری به شکل منزل بوده و با گذشت زمان و تشدید بیماری، بیماری به شکل فعال در فرد بوجود ‌می‌آید.

زمانی که این بیماری به‌صورت تشدید شده و فعال در فرد وجود داشته باشد تفاوت‌هایی در رفتار وی شکل می‌گیرد. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به ربط دادن جملات غیرمنطقی به یکدیگر یا خشم کنترل شده یا خشونت در برابر تهدید اشاره نمود. برخلاف این مورد زمانی که بیماری اسکیزوفرنی به شکل منفعل در افراد وجود داشته باشد، مبتلایان دچار احساساتی همچون کم تحرکی، فقدان شخصیت، کاهش عواطف و احساسات خواهند شد. به‌طور کلی یکی از مشخصه‌های اصلی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، افراط و تفریط‌هایی است که در احساسات و رفتارهای آن‌ها به‌وجود خواهند آمد.

آیا اسکیزوفرنی قابل درمان است؟

بیماری اسکیزوفرنی از جمله حاد‌ترین و شدیدترین بیماری‌های روانی در افراد به‌حساب می‌آید که ممکن است در هر سنی رخ دهد. یکی از سوالات رایجی که افراد در خصوص بیماری اسکیزوفرنی مطرح می‌نمایند این است که آیا اسکیزوفرنی در صورت درمان نشدن بدتر می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله؛ در صورتی که هیچ اقدامی در خصوص درمان این بیماری صورت نگیرد، این بیماری پیشرفت کرده و به‌خودی خود درمان نخواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است که با دارو‌ها تنها می‌توان شدت و پیشروندگی بیماری را کنترل کرد و از حاد شدن آن جلوگیری نمود. به هیچ عنوان امکان درمان دارویی اسکیزوفرنی وجود نخواهد داشت.

علائم اسکیزوفرنی

خوشحالی نیز یکی از بهترین روش‌ها برای شناخت بهتری از انواع بیماری‌های روانی و همچنین بیماری اسکیزوفرنی است. در این روش علائم موجود در بیماران اسکیزوفرنی را باید در طبقه‌های گوناگونی تقسیم بندی نمود. با توجه به این شاخص می‌توان بیماران اسکیزوفرنی را براساس علائم به گروه‌های زیر تقسیم بندی کرد.

علائم مثبت بیماری اسکیزوفرنی: شنیدن صداهای مشکوک، دیدن اشیا‌ مشکوک، احساس تحت تعقیب و نظارت بودن به‌صورت دائمی، هذیان گفتن، گفتن کلمات بدون معنی و واژه‌های جدید.

علائم منفی بیماری اسکیزوفرنی: دچار شدن فرد به انزوا و گوشه‌گیری و دوری از محیط‌های اجتماعی، سختی و دشواری در بیان احساسات فرد مبتلا که آن را blunted affect می‌نامند.

انواع اسکیزوفرنی

بیماری اسکیزوفرنی دارای انواع مختلفی است که آگاهی در خصوص هر یک از آن‌ها به شناخت بیشتر از این بیماری کمک خواهد کرد.

بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید

یکی از انواع بیمار‌ی‌های اسکیزوفرنی پارانوئید نام دارد که اغلب در اواخر نوجوانی و جوانی به‌وجود می‌آید‌‌. این بیماری سبب می‌گردد افراد شک بسیاری داشته و بدبین شوند. بنابراین باعث می‌شود مبتلایان نتوانند موقعیت‌های شغلی و روابط خود را حفظ نمایند.

هبفرنیک (Hebephrenic)، آشفته، بی‌نظم یا سازمان‌نیافته

بیماران مبتلا به این نوع اسکیزوفرنی دچار ایراد در تکلم و رفتار هستند.

بی تفاوت (Undifferentiated)

در این نوع از بیماری اسکیزوفرنی اغلب افراد دچار بی‌تفاوتی، بی‌علاقگی می‌شوند. بنابراین در این بیماری فرد اشتیاق و علاقه بسیار کمی به محیط اطراف و روابط خود نشان خواهد داد‌.

باقی‌مانده (Residual)

نوع دیگری از انواع اسکیزوفرنی‌، اسکیزوفرنی باقی‌مانده نام دارد که برخلاف سایر انواع این بیماری، فرد دچار هذیان و توهم نخواهد شد. در این نوع افراد دچار رفتارهایی همچون انزواطلبی، رفتارهای غیرعادی، بی‌توجهی به بهداشت و نظافت فردی و اختلال در انجام وظایف خود خواهند شد.

سخن پایانی

اسکیزوفرنی یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های روانی بوده که امروزه بسیاری از افراد به این بیماری مبتلا هستند. اسکیزوفرنی دارای علائم متفاوتی همچون هذیان، توهم، انزواطلبی و… است که آشنایی و داشتن اطلاعات کافی در خصوص این علائم به افراد در تشخیص و درمان هرچه سریع‌تر آن کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *