ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

تماس: 09359355515

ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

فهرست

آیا شست و شوی گوش برای کودکان ضرر دارد؟

شاید شما نیز نتوانید به‌خوبی صدا‌های اطراف خود را بشنوید یا احساس کنید گوش‌های شما جرم گرفته‌اند‌. در این زمان پس از مراجعه به پزشک متخصص متوجه خواهید شد که گوش‌های شما به دلیل تجمع موم دچار کم شنوایی یا درد شده‌اند. در وهله اول یکی از بهترین راهکار‌ها برای درمان این بیماری، شست‌وشوی گوش است. بسیاری از افراد برای انجام این امر برای کودکان دچار شک و تردید شده و به دنبال راهکار دیگری هستند. شما می‌توانید برای ر‌هایی از کم شنوایی یا درد گوش کودکان، انجام این کار را به مرکز درمانی تخصصی گوش و حلق و بینی بسپارید.

چگونه در گوش کودکان جرم به وجود می ‌آید؟

در گوش تمامی افراد از جمله کودکان و بزرگسالان، بخشی به نام کانال بیرونی میان لاله میانی و نرمه گوش قرار دارد. زمانی که جرم گوش به دلایل مختلف ترشح می‌شود، در این بخش قرار گرفته و به عنوان محافظی در برابر گرد و غبار، حشرات و… عمل می‌کند. با توجه به این‌که میزان وجود جرم گوش‌ها در طولانی مدت ممکن است افزایش یابد، این امر می‌تواند مشکلات متعددی را به‌وجود آورد. شما می‌توانید با رعایت نکات ذیل و عدم انجام آن‌ها، میزان جرم گوش‌ها را کاهش دهید.

یکی از مشکلات رایج که میان اغلب خانواده‌ها با کودکان خود وجود دارد، فرو کردن انگشت در گوش است. بسیاری از افراد گمان می‌کنند انجام این کار می‌تواند تأثیر به‌سزایی در تمیزی گوش و از بین بردن جرم‌های آن داشته باشد؛ اما کاملاً دچار اشتباه شده و با این کار نه تنها میزان آن را افزایش می‌دهند بلکه جرم گوش سفت و مقاومت می‌شود. از دیگر معضلات محرک برای جرم گوش می‌توان به استفاده از سمعک برای کودکان اشاره کرد.

بسیاری از کودکان به دلیل مشکلات مادرزادی نیاز به استفاده از سمعک در چندین ساعت از روز دارند. استفاده از سمعک سبب می‌شود مجرای گوش مسدود شده و جرم گوش در یک مکان تجمع یابد. شاید شما نیز شنیده باشید که اغلب متخصصان گوش و حلق و بینی توصیه می‌کنند حتی‌الامکان برای نظافت گوش از گوش پاک کن به هیچ عنوان استفاده نشود. برخلاف توصیه پزشکان بسیاری از خانواده‌ها برای رفع جرم گوش کودکان، این روش را عملی نموده که می‌تواند مشکلات متعددی را به همراه داشته باشد.

شست و شوی گوش برای کودکان چه عوارضی خواهد داشت؟

جالب است بدانید که جرم گوش از چربی‌های ترشح شده، سلول‌های مرده پوست و ترشحات غده سرومن تشکیل شده است. از آنجایی که گوش کودکان در مقایسه با گوش بزرگسالان از بافت حساس‌تری برخوردار بوده، می‌بایست حین انجام شست‌وشوی آن، دقت بسیار زیادی را به کار برد تا به هیچ عنوان مجرای داخلی و خارجی گوش کودک دچار آسیب و صدمه نشود. شما می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص، این کار را بدون نگرانی انجام داده و میزان جرم مازاد گوش کودک را تخلیه کنید.

نحوه انجام شست و شوی گوش برای کودکان

در قسمت بیرونی مجرای گوش، برخی از غدد جرم تولید می‌شوند. در واقع وظیفه اصلی جرم گوش جلوگیری از ورود گرد و غبار و سایر مواد خارجی به داخل گوش است. گاهی اوقات به دلیل دستکاری یا ورود آلودگی به گوش، توده‌ها یا جرم گوش آنقدر بزرگ می‌شوند که مجرای گوش را مسدود می‌کنند. لازم به ذکر است که تمام مراحل شست‌وشوی گوش توسط پزشک متخصص به شرح ذیل هستند:

  1. در وهله اول می‌بایست ظرفی بزرگ از آب ولرم فراهم کنید.
  2. تمامی متخصصان برای شست‌وشوی گوش از سرنگی بزرگ برای ورود آب به داخل گوش استفاده می‌نمایند که باید پیش از استفاده ضدعفونی شود.
  3. برای شروع کار کودک باید به صورت عمودی نشسته و حوله‌ای به جهت حفظ نظافت و جلوگیری از سرازیر شدن ورود آب خارج شده از گوش، حین کار روی ‌شانه خود قرار دهد.
  4. برای رسیدن آب به تمامی بخش‌های گوش، پزشک مربوطه کودک را به آرامی در جهات مختلف حرکت می‌دهد.
  5. پس از انجام این کار، آب با فشار از سرنگ تخلیه شده و به سبب نفوذ به جرم‌های موجود وارد بخش‌های مختلف گوش کودک می‌شود.
  6. برخی از کودکان به دلیل داشتن میزان جرم بسیار زیاد، می‌بایست این مرحله را چندین بار تکرار نمایند.
  7. پس از انجام این کار به تعداد دفعات مورد نیاز، پزشک متخصص گوش را به آرامی با استفاده از حوله‌ای تمیز خشک نموده تا به هیچ عنوان فضا برای قارچ و میکروب‌ها در آن محیط فراهم نشود.

آیا می ‌توان تجمع جرم در گوش کودکان را نوعی عفونت دانست؟

جرم گوش، سرومن یا موم گوش ترشحی از گوش بوده که برای حفظ سلامت گوش مهم است؛ اما اگر مقدار آن بیش از حد باشد و داخل گوشت سفت و غلیظ شود می‌تواند سبب کاهش شنوایی یا ایجاد درد گردد. این عارضه تنها مختص بزرگسالان نبوده و می‌تواند کودکان را از سنین ۵ سالگی به بالا درگیر کند. عفونت گوش به دلیل التهاب گوش میانی و تجمع مایع در پشت پرده گوش رخ می‌دهد. امروزه اغلب کودکان به این عارضه دچار می‌شوند؛ چراکه مجرای گوش آن‌ها بسیار باریک بوده و باکتری و جرم گوش به‌راحتی می‌توانند در این بخش تجمع یابند.

می‌توان گفت وقوع این عارضه برای کودکان عاملی تهدید‌کننده محسوب نمی‌شود؛ اما لازم به ذکر است که در صورت بروز سرما خوردگی، تب، گلودرد و… این عارضه را جدی گرفته و سریعاً به پزشکی متخصص مراجعه نمائید. همراه با این موارد اگر در موارد خاص نوزاد یا کودک شما دست‌های خود را به سمت گوش‌ها برده و بی‌قراری می‌کند، باید این امر را جدی تلقی کنید؛ چراکه این علائم برای کودکان و نوزادان می‌توانند بیانگر درد و ناراحتی بیش از اندازه باشند.

سخن پایانی

تمامی افراد اعم از کودکان ممکن است در طول زندگی خود، گوش‌هایشان دچار جرم شده و نیاز به درمان داشته باشند. با توجه به سن کم کودکان و حساسیت خانواده‌ها، در وهله اول باید به دنبال راه درمانی کم خطر بود؛ چراکه انجام درمانی غیراصولی می‌تواند به پرده صماخ آسیب ‌زده و فرد را به سایر مشکلات گوش دچار کند. پیشنهاد می‌شود که به هیچ عنوان روش‌های درمانی خودسرانه چون سواب‌های پنبه‌ای را امتحان نکرده و با مراجعه به متخصص گوش، از وی بخواهید که درمانی اصولی و مناسب کودک را برای شما انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *