ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

تماس: 09359355515

ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

فهرست

شنوایی سنجی در بزرگسالان چگونه انجام می شود؟

شنوایی سنجی

کاهش شنوایی می‌تواند ژنتیکی یا بر اثر برخورد ضربه یا آسیب به سر باشد. اگر دچار عارضه یا کم شنوایی در ناحیه گوش شده باشید، باید تست شنوایی شنجی انجام دهید. در واقع افراد برای تشخیص میزان عملکرد و توانایی گوش‌های خود به شنوایی سنجی احتیاج دارند. شنوایی سنجی در بزرگسالان انواع مختلفی دارد که بهتر است با آن‌ها آشنا شوید. هزینه، میزان درد، میزان دقت و آمادگی‌های قبل از انجام تست‌های شنوایی از مواردی هستند که اطلاع از آن‌ها لازم است.

چه زمانی لازم است به شنوایی سنجی برویم؟

تست‌های شنوایی محدود به سن خاصی نمی‌شود و بهتر است از سنین کودکی تا بزرگسالی میزان توانایی گوش سنجیده شود. در صورت مشاهده و احساس علایمی مانند: سرگیجه‌های متداوم و شدید، خونریزی گوش، وزوز و پیچیدن صدا در گوش، التهاب گوش یا پوست کناره آن، خارج شدن چرک از گوش یا سنگین شدن گوش‌ها باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

شنوایی سنجی

اهمیت شنوایی سنجی در بزرگسالی

آزمایشات مربوط به شنوایی سنجی جزء چکاب کامل سلامت بدن هستند و اهمیت بالایی دارند. بزرگسالان به دلیل احتمال بیشتر ابتلا به بیماری‌های مغزی مانند تومورها و آلزایمر لازم است در فواصل معین برای انجام تست شنوایی به مراکز شنوایی سنجی مراجعه کنند. در صورت تشخیص به موقع بیماری‌های گوش و تجویز دارو، سمعک و شستشوی گوش از مشکلات دیگری نظیر عفونت، گوش درد و سرگیجه‌های دردناک، کم شنوایی عمیق یا ناشنوایی جلوگیری می‌شود.

انواع تست‌های شنوایی سنجی در بزرگسالی

تست‌های رایج شنوایی سنجی در بزرگسالان عبارتند از:

  • تست ادیومتری و تون خالص
  • آزمایش اکوتیسکی
  • آزمایش ABR
  • اتوسکوپی
  • تمپانومتری
  • تست عملکرد حلزون
  • تست شیپور استاش
  • تست سرگیجه و تعادل یا ECOG

تست ادیومتری (AUDIOMETRY)

تست ادیومتری از پرکاربردترین تست‌های شنوایی است که توسط ادیومتریست انجام می‌شود. در این تست توانایی شما در شنیدن انواع صدا با شدت‌ها و حالت‌های مختلف سنجیده می‌شود. برای انجام تست ادیولوژی شما در اتاق کوچکی قرار می‌گیرید و هدفونی را روی گوش خود قرار می‌دهید، سپس ادیومتریست صداهایی با فرکانس‌های مختلف را برای شما پخش می‌کند و شما باید بعد از شنیدن هر کدام از اصوات با بالا بردن دست یا فشردن دکمة تعبیه شده روی میز، واکنش خود را نشان دهید. بعد از انجام این تست، شنوایی شما در پنج دستة طبیعی، ناشنوایی خفیف، ناشنوایی متوسط، ناشنوایی شدید و یا عمیق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تست ABR

این تست از کامل‌ترین تست‌های شنوایی سنجی است که به آن نوار گوش هم گفته می‌شود. از نوار گوش بیشتر برای کودکان و بزرگسالان دارای معلولیت استفاده می‌کنند. در این تست سه الکترود به نواحی بین ابروها، پشت گوش، خط رویش مو متصل کرده و تن‌های صدایی مختلف را به سر وارد می‌کنند. این الکترودها باعث ایجاد حس درد در افراد نمی‌شوند. بعد از انجام این کار، نتایج آزمایش توسط الکترودها به سیستم مخابره می‌شود. از نوار گوش برای بررسی تومورهای ایجاد شده در ساقة مغز که قابل شناسایی هستند، کمک می‌گیرند. بهتر است در هنگام انجام این تست صحبت نکنید و با آرامش دراز بکشید.

آزمایش آکوستیکی

این آزمایش معمولاً به صورت مکمل در کنار آزمایشات دیگر پیشنهاد می‌شود و به تنهایی اطلاعات دقیقی از وضعیت گوش‌ها نمی‌دهد. در این تست دستگاه کوچکی وارد گوش شما شده و با ایجاد صداهای مختلف باعث تکان خوردن قسمت‌های مختلف گوش میانی می‌شود. این کار برای گوش مقابل نیز انجام شده و سپس نتایج را با هم مقایسه می‌کنند. نتایج این آزمایش می‌تواند نشان دهندة انحراف در گوش باشد. بررسی انقباضات عضله استاپدیوس توسط صدای بلند از اهداف این آزمایش است. برای انجام این تست لازم است با حفظ آرامش بر روی صندلی بنشینید و دستگاه را بر روی گوش خود قرار دهید.

تست عملکرد حلزون یا OAE

تست عملکرد حلزون کاملاً اتوماتیک است، در کمتر از یک دقیقه انجام می‌شود و برای افراد ناتوان و نوزادان مناسب است. نتایج این تست در صورتی که فرد مراجع در خواب باشد، دقیق‌تر است و این مزیتی در تست شنوایی نوزادان به شمار می‌رود. جواب این تست بسیار قابل اعتماد است. در این تست از یک هدفون جهت ارائه صوت و از یک میکروفون برای دریافت صداهای ایجاد شده در حلزون گوش استفاده می‌شود.

تست سرگیجه و تعادل یا ECOG

تست سرگیجه برای تشخیص ناهنجاری‌های درون گوش است که ابتدا با علایم عدم تعادل و سرگیجه قابل شناسایی هستند. تست تعادل نیز با استفاده از اتصال الکترودها به سر و گوش‌ها انجام می‌شود. این تست دردی را به همراه ندارد و می‌تواند در کمتر از یک ساعت انجام پذیرد. از این تست برای تشخیص بیماری منییر استفاده می‌کنند. همچنین از این تست می‌توان در طول درمان‌های بیماری گوش بهره گرفت. قبل از انجام تست بهتر است گوش‌ها و صورت را به طور کامل تمیز کنید.

شنوایی سنجی

سخن پایانی

تست شنوایی مورد نظر ادیولوژیست یا دکتر گوش و حلق و بینی و بررسی نتایج آن توسط شنوایی شناس‌ها انجام می‌شود. در صورتی که شنوایی شما دچار مشکل شده باشد، می‌توانید با صلاح دید پزشک برای کاشت حلزون، استفاده از سمعک‌ها، و استفاده داروی مربوطه اقدام کنید. در صورت نبود مشکل خاص بهتر است با انجام مراقبت‌های عمومی گوش از مشکلات و بیماری گوش‌هایتان جلوگیری کنید. پیشنهاد می‌شود از هدفون و هنذفری استفاده طولانی نکنید، در معرض صدای نابهنجار و بسیار بلند و در معرض دود دخانیات قرار نگیرید، شی خارجی به گوش‌ها وارد نکنید و تست‌های شنوایی را به موقع انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *