ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

تماس: 09359355515

ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

فهرست

آیا اختلالات گوش باعث سرگیجه می‌شود؟

سرگیجه

در پاسخ به سوال آیا اختلالات گوش باعث سرگیجه می‌شود باید گفت که بله، بیشتر اختلالات گوش با سرگیجه همراه است. به‌طورکلی سرگیجه به معنا احساس چرخش محیط در دور سر است که باعث عدم تعادل و گیجی و منگی فرد می‌شود. اختلالات گوش بسیار متنوع است و هرکدام به نوبه خود باعث سرگیجه می‌شود. درکل رابطه تعادل و شنوایی به‌طور مستقیم روی یکدیگر اثر می‌گذارند. همچنین گوش تمام افراد، وظیفه دو حس به نام‌های شنوایی و تعادل را به عهده دارد. درمان سرگیجه به علت آن بستگی دارد. در ادامه مطلب انواع اختلالات گوش که باعث سرگیجه می‌شود را شرح می‌دهیم.

سرگیجه گوش داخلی یا سرگیجه سوبژکتیو چیست؟

سرگیجه سوبژکتیو به علت آسیب در گوش داخلی ایجاد می‌شود که حالت آن به صورت چرخشی است. هرگونه اختلال و آسیب به قسمت حلزونی گوش، سرگیجه را به همراه دارد که با حرکات سر و تغییر موقیعت ناگهانی، میزان سرگیجه تشدید می‌شود. سرگیجه‌های سوبژکتیو با حالت تهوع همراه است. گفتنی است که علائم سرگیجه گوش داخلی، باتوجه به نوع آسیب متفاوت است.

سرگیجه

چگونه گوش بر سرگیجه تاثیر می گذارد؟

یکی از اختلالات شایع گوش که در سرگیجه اثر می‌گذارد؛ اختلال مایع گوش داخلی است. همچنین احتمال دارد که سرگیجه در اثر فشار بر عصب تعادل یا تغییرات فیزیولوژیکی ایجاد شود. این دو علاوه‌بر عدم تعادل، وزوز شدن گوش و کاهش شنوایی را به همراه دارد. همچنین آسیب در قسمت حلزونی گوش نیز باعث سرگیجه می‌شود.

علائم اختلال در گوش همراه با سرگیجه

از علائم سرگیجه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اختلال در راه رفتن
  • کم‌شنوایی
  • زنگ زدن گوش
  • حرکات غیرطبیعی چشم
  • نوسان دید
  • تعریق
  • استفراغ
  • از دست دادن تعادل به هنگام راه رفتن
  • حالت تهوع

کاهش شنوایی و سرگیجه

عوامل گوناگونی وجود دارد که باعث آسیب به گوش داخلی می‌شود و علاوه‌بر ایجاد اختلال، سرگیجه را نیز به همراه دارد. عواملی مانند تکان خوردن مایع گوش، خون‌ریزی گوش داخلی، تروما یا ضربه به سر و ویروس گوش داخلی، باعث کاهش شنوایی و سرگیجه می‌شود. این اختلالات به مرور زمان درمان می‌شود؛ اما ممکن است فرد، سرگیجه را به صورت خفیف تا مدت‌ها داشته باشد.

انواع اختلالات گوش که باعث سرگیجه می شود

اختلالات گوش بسیار متنوع هستند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود.

  • سرگیجه و گرفتگی گوش
  • سرگیجه و عفونت گوش
  • سرگیجه‌های دهلیزی یا گوش داخلی
  • بیماری منیر همراه با سرگیجه
  • تکان خوردن مایع گوش و سرگیجه
  • میگرن دهلیزی همراه با سرگیجه
  • سرگیجه موضعی حمله‌ای خوش‌خیم
  • لابیرنتیت

سرگیجه و گرفتگی گوش

گرفتگی گوش و سرگیجه عموماً به علت عفونت کردن گوش و بیماری منیر و سندروم رامسی هانت است. هرکدام از این عوامل احساس سرگیجه و سبکی سر را به همراه دارد. برای پیشگری از این نوع اختلال می‌توان گوش را به‌طور منظم شستشو داد.

سرگیجه و عفونت گوش

بسیاری از عفونت‌های گوش با سرگیجه همراه است. سرگیجه از نشانه‌های عفونت گوش است که باعث تورم و التهاب آن می‌شود. عفونت گوش باعث می‌شود افراد شنوایی خود را از دست بدهند و همچنین احساس درد در ناحیه گوش نیز داشته باشند. بیماری اوتیت میانی حاد، یک نوع عفونتی است که باعث سرگیجه می‌شود.

سرگیجه‌های دهلیزی یا گوش داخلی

سیستم دهلیزی گوش شامل گوش داخلی و مغز است که وظیفه حرکات چشم و تعادل را به عهده دارند. به‌طور کلی سیستم دهلیزی براثر صدمه‌های مختلف و کهولت سن، ممکن است آسیب ببنید. این آسیب خود را با عدم تعادل، گیجی، منگی و سرگیجه نشان می‌دهد. از علائم این بیماری می‌توان به اضطراب، تنبلی و بی‌توجهی اشاره کرد. همچنین ممکن است احساس سنگینی، شناور بودن و کشیده شدن به یک طرف در اثر این بیماری را تجربه کنید.

بیماری منیر همراه با سر گیجه

منییر یک اختلال شنوایی در گوش داخلی است که حجم مایع‌های گوش به صورت غیرطبیعی افزایش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که معمولاً یک گوش دچار بیماری منیر می‌شود. مایع‌های جمع شده در گوش به علت میگرن و ضربه به سر و آلرژی و عفونت به وجود می‌آید. بیماری منییر باعث سرگیجه و احساس پری گوش و وزوز در گوش می‌شود. سرگیجه در بیماری منیر از 20 دقیقه است تا چند ساعت و گاهی چند روز طول می‌کشد.

این سرگیجه‌ها باعث جلوگیری از فعایت رومزه شده و همراه با تهوع و استفراغ است. سرگیجه‌های منیر به صورت مکرر و ناگهانی بوده و حالت آن چرخشی است. سرگیجه در این بیماری ابتدا فقط در یک قسمت سر شروع می‌شود و پس از مدتی در ناحیه دیگر کار خود را آغاز می‌کند.

تکان خوردن مایع گوش و سرگیجه

تکان خوردن مایع گوش از علت‌های شایعی است که باعث سرگیجه می‌شود. این بیماری عموماً در شرایط حاد کم‌تر 3 روز و در شرایط مزمن بیشتر از 3 روز است. تکان خوردن مایع گوش دارای سرگیجه‌هایی است که ممکن است زمان آن چند ثانیه تا چند ساعت طول بکشد.

میگرن دهلیزی همراه با سرگیجه

به‌طورکلی میگرن عامل سرگیجه است که حتی بدون سردرد نیز رخ می‌دهد. میگرن دهلیزی دارای علائمی مانند سرگیجه و سردرد و ناتوانی فرد نسبت به نور و صدا است.

سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم

سرگیجه موضعی حمله‌ای خوش‌خیم به علت ذرات کلسیم در گوش داخلی است. سرگیجه‌ در این عارضه کوتاه، ناگهانی و آزاردهنده بوده که عموماً با تغییر وضعیت سر ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است با حالت تهوع همراه باشد.

لابیرنتیت

لابیرنتیت یک نوع سندرومی است که در سیستم دهلیزی گوش ایجاد می‌شود. نوع این سندروم حاد بوده و همراه با سرگیجه چرخشی و استفراغ و حالت تهوع است. علت این بیماری ویروس گوش داخلی است که بین چند ساعت تا چند روز روند درمان آن ادامه دارد. این عارضه با دارو قابل التیام است و البته پس از بهبودی، ممکن است بیمار سرگیجه و عدم تعادل را داشته باشد.

سرگیجه

سخن پایانی

همان‌طورکه ذکر شد، اختلالات گوش، سرگیجه را به همراه دارد. البته باید بدانید که نوع سرگیجه باتوجه به اختلالات گوش متفاوت است. اختلالات گوش بسیار متنوع بوده، اما به‌طورکلی از علائم آن‌ها می‌توان به عدم تعادل و سرگیجه است. لازم به ذکر است که اگر دچار سرگیجه‌های چرخشی و ناگهانی شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید تا علت و دلیل آن مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *