ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

تماس: 09359355515

ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

فهرست

روش‌ های درمان کم شنوایی مادرزادی

بسیاری از کودکان از بدو تولد با مشکلات شنوایی و اختلال مواجه هستند و ممکن است این مشکلات بنابر دلایلی زیادی به‌وجود آمده باشند. برای چنین کودکانی باید به‌سرعت اقدامات تشخیصی، درمانی و توانبخشی صورت بگیرد تا بتوان با استفاده از روش‌های درمان کم شنوایی مادرزادی مشکلاتی که ناشی از کم شنوایی بوده‌اند و بر زبان یا رشد شناختی کودک تاثیر می‌گذارند را کاهش داد. توجه داشته باشید که امروزه به دلیل انجام تست‌های غربالگری بلافاصله بعد از تولد به‌ ندرت پیش می‌آید که مشکل کم شنوایی کودکان تشخیص داده نشده و راه‌های درمان به والدین کودک آموزش داده نشود.

برای درمان کم شنوایی مادرزادی می ‌توانیم از چه راهکارهایی استفاده کنیم؟

خوشبختانه امروزه بیماری‌های مادرزادی مانند کم شنوایی با استفاده از روش‌های متعددی قابل درمان هستند و کمتر کسی است که نتوانسته باشد با استفاده از چنین روش‌هایی بهبود شنوایی خود را به‌دست آورد. همان‌گونه که بسیاری از افراد برای برطرف کردن مشکل بینایی خود از عینک استفاده می‌کنند، افراد کم شنوا نیز می‌توانند از بسیاری از روش‌هایی که مناسب برطرف کردن بیماری کم شنوایی مادرزادی است استفاده نمایند.

یکی از بهترین و کم عارضه‌ترین روش‌هایی که شما می‌توانید برای بهبود شنوایی خود از آن استفاده کنید کاشت حلزون یا استفاده از سمعک خواهد بود؛ اما بهتر است انتخاب استفاده از سمعک یا کاشت حلزون را به متخصص شنوایی سنج بسپارید. توجه داشته باشید که برای انتخاب سمعک یا کاشت حلزون فاکتورهای بسیار مهم و موثری وجود دارند که بهتر است زیر نظر متخصص انجام شوند.

 

 

فرد متخصص در ابتدا میزان کم شنوایی، نوع آن و دیگر عوامل موثر را در نظر می‌گیرد و وسیله مناسب را تجویز می‌کند تا بتوان بعد از استفاده از آن وسیله به‌راحتی به بهبود شنوایی دست یافت. بهتر است بدانید که روش‌های دیگری نیز برای درمان کم شنوایی مادرزادی وجود دارند که در این قسمت به‌طور کلی با روش‌های درمان کم شنوایی مادرزادی کمی بیشتر آشنا خواهیم شد.

1/ استفاده از سمعک برای درمان کم شنوایی مادرزادی

اگر شما مشکل کم شنوایی مادرزادی دارید، می‌توانید با قرار دادن وسیله‌ای به نام سمعک در گوش خود کمک کنید تا صوت‌ها را بسیار بهتر بشنوید. بهبود شنوایی صوت‌ها در این ابزار با استفاده از میکروفن‌ها صورت می‌گیرد و این امکان وجود دارد که برای هر فردی با توجه به میزان کم شنوایی بلندی صداها افزایش یا کاهش یابند. توجه داشته باشید که بلندی صوت‌ها تا جایی ادامه پیدا می‌کند که فرد کم شنوا بتواند به آسانی صوت‌ها را بشنود و آن‌ها را درک نماید. هر سمعک از قطعاتی مانند میکروفن، پردازشگر، تقویت‌کننده، باتری و رسیور تشکیل شده و امکان شنیدن صوت‌های مختلف بدون وقفه در آن وجود دارد.

2/ استفاده از دارو برای درمان کم شنوایی مادرزادی

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان برای درمان کم شنوایی مادرزادی از آن استفاده کرد داروهایی هستند که برای بهبود این بیماری مفید خواهند بود. توجه داشته باشید که درمان کم شنوایی به وسیله داروها تنها در برخی از زمان‌ها پاسخ‌گو خواهد بود، برای مثال اگر فردی به دلیل وجود جرم در گوش خود با مشکل کم شنوایی روبه‌رو شده یا به دلیل وجود برخی از عفونت‌ها این کم شنوایی گریان‌گیر فرد شده باشد این امکان وجود دارد که فرد بتواند با دارو کم شنوایی خود را بهبود بخشد.

بهتر است در صورت بروز کم شنوایی ناشی از عفونت یا جرم‌های موجود در گوش هرچه سریع‌تر به پزشک مختصص مراجعه کنید و داروهای تجویز شده را استفاده نمایید؛ زیرا عدم استفاده از دارو در این هنگام بسیار خطرناک بوده و ممکن است به مرور زمان شما مجبور به استفاده از سمعک یا کاشت حلزون شوید.

3/ کاشت حلزون برای درمان کم شنوایی مادرزادی

کاشت حلزون به بهبود شنوایی نوزادان، کودکان و بزرگسالان بسیار کمک می‌کند؛ و همچنین افرادی که نتوانسته‌اند با استفاده از سمعک کم شنوایی خود را بهبود بخشند می‌توانند این مشکل را با کاشت حلزون برطرف سازند. اگر قصد کاشت حلزون برای کودک کم شنوای خود را دارید بهتر است بدانید که تاثیر کاشت حلزون از بدو تولد تا 4 سالگی بیشترین تاثیر و بهبود را خواهد داشت؛ به این دلیل که این سن شروع دوره زبان‌آموزی کودک شما به‌حساب می‌آید.

با استفاده از طب سنتی کم شنوایی مادرزادی خود را درمان کنید

برخی از افراد از بدو تولد خود با مشکل کم شنوایی مواجه هستند و ترجیح می‌دهند که در ابتدا روش‌های طب سنتی را برای درمان کم شنوایی خود انتخاب کنند و با استفاده از این درمان‌های طبیعی کم شنوایی خود یا کودکشان را بهبود بخشند. جالب است بدانید که در طب سنتی برطرف کردن مشکل کم شنوایی و تقویت حس شنوایی با استفاده از چند گیاه خاص و براساس قاعده‌هایی خاص صورت خواهد گرفت. شما می‌توانید برای درمان کم شنوایی خود از چندین گیاه بهره ببرید که به شرح زیر هستند.

  1. استفاده از سرکه، قطره زهره گاو یا آب مرزه تازه در سه وعده صبح، ظهر و شب
  2. استفاده از پیاز برای درمان کم شنوایی به این صورت که در طول روز سه وعده یک قاشق آب پیاز میل کنید و یک قطره از آب پیاز را درون گوش خود بچکانید.
  3. استفاده از گیاه جینکو بالیوبا سبب می‌گردد تا گردش خون شما بیشتر شود و به درمان کم شنوایی شما کمک می‌کند.
  4. استفاده از برگ نعنا می‌تواند عفونت‌های موجود در گوش شما را از بین ببرد.
  5. یکی دیگر از موادی که با استفاده از آن می‌تواند عفونت‌های موجود در گوش را از بین ببرد و به بهبود کم شنوایی کمک ‌کند سیر است.
  6. استفاده از شوید به دلیل وجود روی در آن می‌تواند از ابتلا به عفونت‌های گوش شما جلوگیری کند.

 

 

کلام آخر

بسیاری از افراد توانسته‌اند که از روش‌های درمان کم شنوایی مادرزادی مانند استفاده از سمعک، دریافت دارو و کاشت حلزون استفاده کنند و امروزه به بهبود شنوایی دست یابند؛ اما با توجه به این‌که امروزه تست‌های غربالگری بلافاصله بعد از تولد کودک شما انجام می‌شوند در صورت مواجهه با این مشکل بهتر است که تا سن چهار سالگی آن را درمان کنید. به این دلیل که این زمان دوره زبان‌آموزی فرزند شما بوده و درمان در این سن بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: 

درمان شنوایی مادرزادی با طب سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *