ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

تماس: 09359355515

ساعات کاری : شنبه الی چهارشنبه 16:00 – 20:30

تماس: 09359355515

فهرست

بهترین سن کاشت حلزون شنوایی در گوش

کاشت حلزون شنوایی در گوش

شاید پزشک به شما توصیه کرده که برای انجام کاشت حلزون شنوایی گوش اقدام نمایید. کاشت حلزون گوش در واقع به شیوه‌ای گفته می‌شود که به کمک آن می‌توان افت شنوایی را بهبود بخشید. در شرایطی که استفاده از سمعک کارساز نیست، این شیوه درمانی گزینه خوبی به نظر می‌رسد. آیا شناختی راجع به کاشت حلزون گوش دارید؟ به راستی چه کسانی کاندیدای مناسبی برای انجام آن به حساب می‌آیند؟ آیا می‌دانید بهترین زمان برای کاشت حلزون گوش چه موقع است و شما پس از انجام آن به چه مراقبت‌هایی نیاز دارید؟

آشنایی با کاشت حلزون

بعضی از اشخاص دچار کم شنوایی شدید تا عمیق هستند. یکی از راه‌های درمان آن را می‌توان کاشت حلزون گوش دانست که در این روش، یک ایمپلنت شنوایی درون حلزون و سیستم شنوایی قرار داده می‌شود. کاشت حلزون به همه اشخاصی که از کم شنوایی رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود. تنها اشخاصی که استفاده از سمک برای آنها موثر نبوده، می‌توانند این درمان را انجام دهند. در کاشت حلزون شاهد استفاده از تحریک الکتریکی اعصاب شنوایی هستیم که این تحریک به قوه شنیداری شخص کمک می‌کند. دستگاه کاشت حلزون شامل چهار بخش می‌شود که وظیفه دارد صدا را به پالس‌های الکتریکی تبدیل و آن را به اعصاب شنوایی منتقل کند.

 

کاشت حلزون شنوایی در گوش

کاشت حلزون شنوایی در گوش به چه اشخاصی توصیه می شود؟

کاشت حلزون به اشخاصی توصیه می‌شود که از کم شنوایی شدید تا عمیق رنج می‌برند. کم شنوایی عمیق را اصطلاحا ناشنوایی کامل می‌نامند. کاشت حلزون راهکاری موثق برای افرادی بوده که به کمک سمعک نتوانستند نیازهای شنوایی خود را برطرف کنند. کم شنوایی در اصل به دنبال آسیب گوش داخلی یا عصب اتفاق می‌افتد و دلایل کم شنوایی بسیار هستند.

در شرایطی که فرد کم شنوا در زمان نوزادی یا کودکی قرار داشته باشد، پیش از اینکه برای انجام کاشت حلزون اقدامی صورت بگیرد، استفاده از سمعک به همراه شرکت در کلاس‌های تربیت شنیداری و گفتاردرمانی توصیه می‌شود. در طول این مدت شخص از نظر داشتن پیشرفت در زمینه شنیداری و گفتاری مورد بررسی قرار می‌گیرد. تنها در شرایطی که شاهد پیشرفت لازم در این زمینه نباشیم، انجام کاشت حلزون ضرورت پیدا می‌کند. این مسئله به این علت بوده که در واقع به هنگام کاشت، حلزون گوشت تخریب می‌شود. تنها زمانی که هیچ گزینه دیگری جهت درمان و توان‌بخشی باقی نمانده باشد، کاشت حلزون صورت می‌گیرد.

بهترین زمان برای کاشت حلزون گوش

گاهی کودکان به کم شنوایی عمیق دچار هستند و استفاده از سمک نیز نتوانسته شنوایی آنها را بهبود بخشد، در این شرایط، بهترین راه حل کاشت حلزون گوش است. در سال ابتدایی زندگی کودک احتمال بیشتری وجود دارد که مغز با تحریک‌های الکتریکی کاشته حلزون تطابق پیدا کند. از این رو کاشت حلزون در زمان کودکی نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت در صورتی که شما این مسئله را سریع شناسایی و زود هنگام برای درمان آن اقدام نمایید، تاثیر چشم‌گیری روی بهبود شنوایی کودک شما در آینده خواهد داشت.

پیش از ۱۸ ماهگی نمی‌توان برای انجام کاشت حلزون اقدام کرد. کودکانی که از شرایط انجام آن برخوردار هستند می‌توانند تا سه سالگی برای انجام کاشت حلزون اقدام کنند. براساس تحقیقات صورت گرفته و تجربیات بالینی مناسب‌ترین و بهترین زمان کاشت حلزون، قبل از سه سالگی است. بیمارانی که در این بازه زمانی کاشت را انجام داده‌اند، به نسبت اشخاصی که در سنین بالاتر برای آن اقدام کرده‌اند، گفتار بهتر و قابلیت درک موسیقی بالاتری دارند. این مسئله به این علت بوده که بدو تولد تا ۳ سالگی را می‌توان سن طلایی زبان‌آموزی دانست.

پس از سه سالگی، به همان میزان که دیرتر برای انجام کاشت حلزون اقدام شود، شخص از قابلیت‌های گفتاری پایین‌تری برخوردار خواهد بود. اشخاص بزرگسالی که با گذشت زمان یا به علت حوادثی دیگر شنوایی سابق را ندارند، سمعک کارساز نخواهد بود و می‌بایست هرچه سریع‌تر کاشت حلزون را انجام دهند؛ چرا که به همان میزان که از زمان ناشنوایی شخص بیشتر بگذرد، اثرگذاری کاشت حلزون در بازگرداندن شنوایی کاهش پیدا خواهد کرد.

فواید انجام عمل کاشت حلزون

انجام کاشت حلزون مزیت‌های بسیاری را به همراه دارد و می‌تواند توانایی شنیداری شما را بهبود ببخشد. مهم‌ترین فواید استفاده از آن شامل موارد زیر می‌شود.

  • قدرت درک گفتار و شنیدار بدون به‌کارگیری شیوه لب خوانی
  • تشخیص صداهای اطراف و مجزا کردن آن‌ها از یکدیگر
  • توانایی شنیدن صداهای متنوع در فضاهای شلوغ
  • ردیابی موقعیت صدا
  • کم کردن میزان وزوز یا زنگ در گوش

عوامل موثر بر موفقیت آمیز بودن درمان کاشت حلزون

سن نقش موثری در موفقیت‌آمیز بودن درمان کاشت حلزون دارد و این مسئله ناشی از میزان تطبیق‌پذیری مغز در سنین مختلف است. مغز کودکان به نسبت بزرگسالان سریعتر با شرایط تغییر یافته خود را تطابق می‌دهد. از دیگر عوامل موثر بر نتایج این درمان می‌توان به مدت زمان از دست دادن قدرت شنوایی شخص اشاره کرد. هنگامی که نشانه‌های ناشنوایی در بزرگسالان خود را نشان می‌دهد و سایر درمان‌ها همچون سمعک پاسخگوی نیاز فرد نیستند، توصیه می‌شود که هرچه سریع‌تر جهت درمان آن به کمک کاشت حلزون گوش اقدامات لازم صورت بگیرد. به همان میزان که مدت زمان ناشنوایی طولانی‌تر باشد، مغز کمتر می‌تواند تطابق پیدا کند.

مراقبت های قبل از کاشت حلزون

پیش از اینکه جراحی کاشت حلزون انجام شود، رعایت یک‌سری دستورالعمل‌ها الزامی است. استفاده از داروها و مکمل‌ها مدتی پیش از عمل ممنوع است. همچنین از آشامیدن و مصرف غذا چندین ساعت پیش از عمل پرهیز کنید. قبل از عمل باید تست‌های شنوایی سنجی که شامل شنوایی، گفتار و تعادل می‌شوند را انجام دهید. معاینات فیزیکی نیز از قبل انجام می‌شود تا سلامت جسمی فرد تایید شود. پزشک برای اینکه کارکرد گوش داخلی شما را بررسی کند به آزمایشات تصویربرداری همچون ام‌آر‌آی یا سی تی اسکن نیاز دارد.

 

کاشت حلزون شنوایی در گوش

سخن پایانی

کاشت حلزون روشی نوین و موثر بوده که به کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند، شنوایی خود را بازگردانند. افرادی این شیوه را به کار می‌گیرند که از کم شنوایی عمیق رنج می‌برند و سمعک نیز نتوانسته مشکل آن‌ها را برطرف سازد. سن طلایی کاشت حلزون شنوایی در گوش را می‌توان تا سن سه سالگی در کودکان دانست. چرا که در این بازه زمانی مغز به خوبی می‌تواند با تحریک‌های الکتریکی خود را منطبق سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *