آوا اودیولوژی » تست شنوایی » تست شنوایی نوزادان
بیشتر کودکان در زمان تولد و حتی قبل از آن صداها را میشنوند و میتوانند صدای مادر خود را درون رحم تشخیص دهند و بعد از تولد میتوانند صداهایی که در اطراف خود میشنوند را تا حدی تقلید نمایند. اما این برای همه کودکان صادق نیست. در واقع، حدود دو یا سه کودک از هر 1000 کودک با کم شنوایی قابل تشخیص در یک یا هر دو گوش متولد میشوند. در دوران کودکی بیشتر شنوایی را از دست میدهند. کودکانی که کم شنوایی دارند ممکن است مانند کودکانی که میشنوند، گفتار و زبان را یاد نگیرند. تشخیص کم شنوایی در اسرع وقت بسیار مهم است. به همین دلیل، به دلیل نیاز به شناسایی سریع و مداخله برای کم شنوایی دوران کودکی، برنامههای جهانی غربالگری شنوایی نوزادان در حال حاضر در تمامی شهرهای ایران فعال هستند.
مهمترین زمان یادگیری زبان (گفتاری یا اشارهای) برای کودک در 3 سال اول زندگی است، زمانی که مغز در حال رشد و بلوغ است. در واقع، کودکان با شنوایی معمولی در 6 ماه اول زندگی شروع به یادگیری گفتار و زبان میکنند. به همین دلیل است که غربالگری و شروع مداخلات برای درمان کم شنوایی در اسرع وقت بسیار مهم است.
شنوایی کودک شما باید قبل از خروج از بیمارستان بررسی شود. اگر شنوایی کودک شما در عرض 1 ماه از تولد آزمایش نشد، یا اگر نتایج غربالگری شنوایی به شما گفته نشد، همین امروز از پزشک کودک خود بپرسید. اگر غربالگری کاهش شنوایی احتمالی را نشان دهد، اقدام سریع مهم خواهد بود.
دو تست مختلف برای غربالگری کم شنوایی در نوزادان استفاده میشود. کودک شما میتواند در طول هر دو آزمایش استراحت کند یا بخوابد.
اگر نتایج نشان داد که کودک شما ممکن است کم شنوایی داشته باشد، با یک ادیولوژیست اطفال که متخصص در ارزیابی و مدیریت کودکان کم شنوایی است، قرار ملاقات بگذارید. این معاینه باید در اسرع وقت انجام شود، در حالت ایده آل، تا زمانی که نوزاد 2 تا 3 ماهه است انجام شود. شنوایی شناس آزمایشهایی را برای تعیین اینکه آیا کودک شما مشکل شنوایی دارد یا نه و در این صورت، نوع و میزان آن مشکل را انجام میدهد.
در معاینه مشخص شد که شنوایی نوزادم خوب است. آیا این بدان معناست که ما نیازی به بررسی مجدد شنوایی او نداریم؟
کم شنوایی می تواند در هر زمانی از زندگی رخ دهد. برخی از اشکال ارثی کم شنوایی تا زمانی که کودک بزرگتر نشود ظاهر نمیشود. اگر کودک شما قبل از تولد در معرض عفونتهای خاصی قرار گرفته است، احتمال کاهش شنوایی تدریجی در دوران کودکی بیشتر است. عوامل دیگری مانند بیماری دوران کودکی، عفونت گوش، آسیب به سر، برخی داروها و صدای بلند نیز با کاهش شنوایی در کودکان مرتبط هستند. از چک لیست رشد شنوایی و ارتباطی کودک خود برای نظارت و ردیابی نقاط عطف ارتباطی کودک خود تا سن 5 سالگی استفاده کنید. اگر در هر سنی در مورد شنوایی کودک خود نگرانی دارید، فوراً با پزشک اطفال خود صحبت کنید.
هنگامی که مداخلات زودهنگام شروع میشود، کودکان مبتلا به کم شنوایی میتوانند مهارتهای زبانی را توسعه دهند که به آنها کمک میکند آزادانه ارتباط برقرار کنند و فعالانه یاد بگیرند.
تیم مراقبتهای بهداشتی کودک به شما کمک میکند تا خدمات و روشهایی را برای غلبه بر موانع ارتباطی پیدا کنید. اغلب با فرزند خود صحبت کنید و با او ارتباط برقرار کنید.
بسته به کم شنوایی و نیازهای ارتباطی کودک شما، برخی از این وسایل و ابزارها ممکن است به حداکثر رساندن مهارتهای ارتباطی او کمک کنند.
سمعکهایی که در پشت گوش قرار میگیرند، به بلندتر و واضح تر شدن صداها کمک میکنند. سمعک میتواند برای درجات مختلف کم شنوایی در نوزادان یک ماهه استفاده شود. شنوایی شناس اطفال با تجربه در درمان نوزادان و کودکان می تواند به شما کمک کند تا بهترین سمعک را انتخاب کنید و مطمئن شوید که به طور راحت در گوش قرار میگیرد و به درستی تنظیم شده است.
اگر کودک شما نمیتواند از سمعک استفاده کند، پزشک یا شنوایی شناس شما ممکن است کاشت حلزون را پیشنهاد دهد. این دستگاه الکترونیکی میتواند حس صدا را برای افرادی که عمیقاً ناشنوا یا کم شنوا هستند ارائه دهد. این دستگاه صداها را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل میکند و آنها را از قسمت غیرفعال گوش داخلی به مغز میبرد. کاشت حلزون را میتوان در کودکان 12 ماهه یا گاهی زودتر با جراحی گذاشت.
با آموزش، کودکان کاشت حلزون میتوانند یاد بگیرند که صداها را تشخیص دهند و گفتار را درک کنند. همچنین مطالعات نشان داده است که بسیاری از کودکان واجد شرایط که کاشت حلزون شنوایی را در مراحل اولیه (قبل از 18 ماهگی) دریافت میکنند، میتوانند مهارتهای زبان گفتاری را با نرخی قابل مقایسه با کودکان با شنوایی طبیعی توسعه دهند. شنوایی شناس یا متخصص گوش و حلق و بینی که در کاشت حلزون تخصص دارد میتواند به شما در تصمیم گیری در مورد مناسب بودن کاشت حلزون برای کودک کمک کند.
همان طور که فرزند شما رشد میکند، دستگاههای دیگر ممکن است مفید باشند. برخی از دستگاهها به کودکان کمک میکنند در کلاس درس بهتر بشنوند. برخی دیگر مکالمات یک به یک را تقویت میکنند یا صحبت با تلفن یا تماشای تلویزیون را آسانتر میکنند.
کودکانی که ناشنوا یا کم شنوا هستند میتوانند از راههای مختلفی ارتباط برقرار کنند. تا آنجا که میتوانید درباره انتخابهای ارتباطی اطلاعات کسب کنید و از تیم مراقبتهای بهداشتی خود بخواهید تا شمارا برای کسب اطلاعات بیشتر به یک کلینیک شنوایی سنجی معرفی کنند. از آنجا که رشد زبان زود شروع میشود، صرف نظر از حالت ارتباطی که انتخاب میکنید، باید با کودک خود درگیر شوید.
رویکردهای متداول مورد استفاده برای کمک به کودکان مبتلا به کم شنوایی در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران عبارتند از:
• گوش دادن و زبان گفتاری (همچنین به عنوان شنوایی – کلامی شناخته میشود): برای تقویت مهارتهای گوش دادن، صحبت کردن و خواندن از طریق استفاده از شنوایی طبیعی و وسایل شنوایی مانند سمعک و کاشت حلزون استفاده میشود.
• گفتار نشانهدار: سیستمی از شکلها و مکانهای خاص است که گروههایی از صامتها و مصوتها را نشان میدهد و در ترکیب با حرکات طبیعی لب استفاده میشود.
• زبان اشاره: یک زبان تصویری – دستی و طبیعی است که در جامعه ناشنوایان استفاده میشود.
• رویکردهای ترکیبی: از جنبههای مختلف رویکردهای ارتباطی، که برخی از آنها در بالا ذکر شده است، استفاده کنید تا کودکان ناشنوا یا کم شنوا را در معرض بسیاری از راههای ارتباط با دیگران قرار دهید.
کودکانی که ناشنوا یا کم شنوا هستند مانند همه کودکان میتوانند مهارتهای تحصیلی، اجتماعی و عاطفی قوی داشته باشند و در مدرسه موفق شوند. دریابید که چگونه سیستم مدرسه شما به کودکان مبتلا به کم شنوایی کمک میکند. برنامههای خارج از مدرسه را که ممکن است به شما و فرزندتان کمک کند را بررسی کنید و با والدین دیگری که قبلاً با این مسائل برخورد کردهاند صحبت کنید.
رویکردهای متداول مورد استفاده برای کمک به کودکان مبتلا به کم شنوایی در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران عبارتند از:
• گوش دادن و زبان گفتاری (همچنین به عنوان شنوایی – کلامی شناخته میشود): برای تقویت مهارتهای گوش دادن، صحبت کردن و خواندن از طریق استفاده از شنوایی طبیعی و وسایل شنوایی مانند سمعک و کاشت حلزون استفاده میشود.
• گفتار نشانهدار: سیستمی از شکلها و مکانهای خاص است که گروههایی از صامتها و مصوتها را نشان میدهد و در ترکیب با حرکات طبیعی لب استفاده میشود.
• زبان اشاره: یک زبان تصویری – دستی و طبیعی است که در جامعه ناشنوایان استفاده میشود.
• رویکردهای ترکیبی: از جنبههای مختلف رویکردهای ارتباطی، که برخی از آنها در بالا ذکر شده است، استفاده کنید تا کودکان ناشنوا یا کم شنوا را در معرض بسیاری از راههای ارتباط با دیگران قرار دهید.
در 1 ماهگی:
اطمینان حاصل کنید که شنوایی کودک شما قبل از ترک بیمارستان یا بلافاصله پس از آن غربالگری میشود. پس از غربالگری، نتایج را دریابید. اگر نوزاد شما در بیمارستان غربالگری نشده است، برنامه غربالگری را تا زمانی که کودک شما یک ماهه است انجام دهید.
در 2 تا 3 ماهگی:
اگر کودک شما غربالگری شنوایی را سپری نکرد، فوراً یک قرار ملاقات بعدی را با یک متخصص شنواییشناس کودکان تعیین کنید.
در 3 تا 6 ماهگی:
اگر معاینه بعدی نشان داد که کودک شما کم شنوایی دارد، کودک خود را در اسرع وقت با نوعی مداخله شروع کنید. کودک شما میتواند درمان مداخلهای را از 3 ماه پس از تولد و حداکثر تا 6 ماهگی شروع کند. مداخلات میتواند شامل دستگاههای شنوایی، مانند سمعک یا کاشت حلزون و روشهای مختلف زبانی و ارتباطی باشد. از تیم مراقبتهای بهداشتی خود در مورد گزینههای قابل اجرا بپرسید.
حتی اگر در معاینه بعدی هیچ نشانهای از کاهش شنوایی در کودک شما مشاهده نشد، همچنان بر رشد ارتباطی او نظارت کنید. اگر کودک شما در دوران کودکی دارای عوامل کم شنوایی است، با یک متخصص شنوایی شناس در مورد اینکه چقدر شنوایی او باید نظارت شود صحبت کنید.
اگر در شهر ساری زندگی میکنید شنوایی سنجی آوا با بهترین امکانات و تخصص بالا این خدمت را به شما عرضه میکند.
مشاوره رایگان